Drogi i kolej - największe place budowy w 2015 r.

Rok 2015 ma być rekordowy pod względem nakładów na modernizację linii kolejowych. Rozpoczną się też prace budowlane przy wielu nowych drogach szybkiego ruchu.
Drogi i kolej - największe place budowy w 2015 r.
W ciągu ostatniej dekady GDDKiA wydała na inwestycje drogowe ok. 34 mld euro

Największy w historii poziom nakładów na projekty kolejowe może być dla PKP PLK powodem do dumy, ale również do pewnego zakłopotania. Szczyt wydatków przypada bowiem na ostatni rok poprzedniej perspektywy unijnego finansowania. Powodem takiej sytuacji są początkowe trudności związane z wdrożeniem do realizacji programu inwestycyjnego, a następnie problemy na niektórych kontraktach.

Jeszcze liczniejsze były kłopoty na placach budowy dróg ekspresowych i autostrad, ale tam prace rozpoczęły się znacznie wcześniej i szczyt robót przypadł na 2011 r. Rok 2015 będzie okresem, w którym ruszą roboty na odcinkach realizowanych już w ramach nowego budżetu UE.

W 2014 r. długość sieci szybkich dróg przekroczyła symboliczną granicę 3000 km. Na koniec zeszłego roku kierowcy mieli do dyspozycji 1553 km autostrad i 1472 km tras ekspresowych. W sumie w 2014 r. zostało oddanych do użytku prawie 328 km nowych dróg, zawarto także umowy z wykonawcami kolejnych 495 km. Natomiast na etapie przetargów znajdowały się trasy o łącznej długości 935 km.

Według projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, planowane jest wybudowanie ok. 2228 km nowych dróg, w tym 71 km autostrad, 1790 km tras ekspresowych oraz 35 obwodnic o łącznej długości 366 km.

W ciągu ostatniej dekady GDDKiA wydała na inwestycje drogowe ok. 34 mld euro. Dzięki tej kwocie w Polsce przybyło ok. 2000 km autostrad i dróg ekspresowych, a razem z nowymi drogami krajowymi komunikacyjna sieć urosła do ok. 3400 km.

GDDKiA zakładała na początku 2014 r., że do końca 2015 r. wyda na drogi łącznie ok. 31 mld zł. Ubiegły rok zakończył się wydatkami na poziomie ok. 10,6 mld zł, z czego ok. 7,4 mld zł przypadło na inwestycje.

Rządowe plany przewidują, że w sumie do 2023 r. nakłady na drogi krajowe mogą sięgnąć kwoty ponad 155 mld zł, z czego budowa nowych tras pochłonie ok. 93 mld zł. Z danych resortu infrastruktury i środowiska wynika, że w Polsce blisko 34 proc. dróg krajowych wymaga remontów lub przebudowy.

Co prawda GDDKiA chwali się lepszą współpracą z wykonawcami, ale to, czy faktycznie się ona dobrze układa, będzie można dopiero obiektywnie ocenić, gdy duża część nowych kontraktów znajdzie się już na etapie prac budowlanych.

Cały artykuł czytaj na wnp.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.