PARTNER PORTALU
  • BGK

Drogi i mosty w opłakanym stanie

  • PAP    7 lipca 2010 - 17:30
Drogi i mosty w opłakanym stanie

Trzy czwarte mostów i dwie piąte dróg wojewódzkich i powiatowych w woj. lubelskim i podkarpackim, stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi - podała Najwyższa Izba Kontroli.




Nawierzchnia tych dróg jest nierówna, popękana, pokryta garbami i łatami po naprawach. Do tego dochodzą liczne koleiny. Szerokość jezdni i poboczy jest znacznie mniejsza od wymaganej - stwierdzili kontrolerzy NIK.

Zły stan techniczny nawierzchni, niewłaściwa organizacja ruchu, brak podstawowych oznaczeń - to tylko niektóre z zarzutów NIK wobec zarządców dróg - poinformował w środę dyrektor delegatury NIK w Lublinie Adam Pęzioł.

- W jeszcze gorszym stanie są mosty. Na wielu z nich ze względu na zły stan techniczny wprowadzano ograniczenia nośności, dopuszczalnej prędkości oraz zwężano pasy ruchu - podał Pęzioł.

NIK podczas kontroli badała tylko te dwa województwa. Objęła ona 12 zarządów dróg powiatowych i wojewódzkich i dotyczyła okresu od początku 2007 r. do końca czerwca 2009 r. NIK przeprowadziła kontrolę między 1 września a 30 listopada 2009 r. Izba negatywnie oceniła pracę dziewięciu z 12 skontrolowanych zarządów dróg - wynika z raportu po kontroli.

W ocenie NIK, największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drogach jest zła organizacja ruchu. - W czasie kontroli okazało się, że na skrzyżowaniach niejednokrotnie brakowało podstawowych znaków, m.in. ustąp pierwszeństwa przejazdu, a spośród istniejących część jest zdewastowana - wyjaśnił dyrektor.

Zdarzało się, że na łukach dróg nie było słupków, które ułatwiają kierowcom orientację, a na drogach wojewódzkich braki linii krawędziowych - podał. - Przydrożna zieleń często zasłaniała znaki drogowe i ograniczała widoczność na zakrętach - podkreślił szef lubelskiej delegatury NIK.

Jeszcze gorszy stan bezpieczeństwa kontrolerzy odnotowali podczas remontów dróg - braki znaków, zapór, lamp oświetleniowych i tablic z napisami ostrzegającymi o przeprowadzanych pracach. Sygnalizacja świetlna nie zawsze była dostosowywana do rzeczywistego natężenia ruchu - napisali kontrolerzy w raporcie.

Zarządcy dróg nie decydowali się na przeprowadzanie remontów w systemie wielozmianowym oraz w dni wolne od pracy, pomimo że zmniejszyłoby to utrudnienia dla użytkowników dróg - zaznaczył Pęzioł.

Drogi i mosty nie były należycie kontrolowane - w sześciu zarządach dróg nie przeprowadzono corocznych obowiązkowych kontroli dróg, a w siedmiu zarządach - bardziej szczegółowych kontroli, co pięć lat. Również część mostów nie była kontrolowana. Jeśli kontrole były prowadzone, to zdarzało się, że prowadziły je osoby bez wymaganych uprawnień budowlanych i ważnych zaświadczeń - było tak w czterech zarządach.

NIK uważa, że podstawową przyczyną złego stanu dróg i mostów były zbyt małe środki na ich utrzymanie. Zarządy dróg szacowały potrzeby finansowe na ok. 6 mld zł, tymczasem w 2007 i 2008 r. wydano jedynie 666 mln zł - ok. 10 proc. potrzeb.

Na utrzymanie jednego kilometra dróg wojewódzkich na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu w przeznaczano rocznie ok. 100 zł, a na drogi powiatowe niejednokrotnie mniej niż 4 złote - podał dyrektor.

Według kontrolerów NIK, zarządy dróg "niezbyt aktywnie" starały się o pozyskanie dodatkowych środków finansowych na drogi. Tylko trzy z dwunastu skontrolowanych zarządów korzystało ze środków pochodzących z programu Gambit, służącego dofinansowaniu przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Kontrolę prowadzono w ośmiu powiatowych zarządach dróg (w Biłgoraju, Łęcznej, Krasnymstawie, Opolu Lubelskim, Dębicy, Łańcucie, Kolbuszowej i Przeworsku), dwóch miejskich (w Przemyślu i Zamościu) oraz dwóch wojewódzkich zarządach dróg w Lublinie i Rzeszowie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.