PARTNER PORTALU
  • BGK

Drogi, kolej i sieci przesyłowe: Jest plan inwestycji na 2017 r.

  • wnp.pl/AT    7 lutego 2017 - 10:07
Drogi, kolej i sieci przesyłowe: Jest plan inwestycji na 2017 r.
Zarówno publiczni zamawiający, jak i rynek wykonawczy i dostawcy, deklarują pełne zaangażowanie w dokończenie kluczowych programów inwestycyjnych (fot.PTWP/Paweł Pawłowski)

• PKP PLK nadrabiają zaległości, które wynikały z braku przygotowanej dokumentacji dla nowych przedsięwzięć
• 2017 r. nie będzie jeszcze okresem intensywnego prowadzenia robót w PKP, gdyż większość kontraktów jest realizowania w formule „projektuj i buduj”
• Z kolei GDDKiA, zapowiedziała, że w 2017 r. planuje podpisać ok. 40 umów na budowę kolejnych odcinków dróg.
• Nowe postępowania będą już ogłaszane wg nowych reguł, które mają zapewnić sprawiedliwy podział ryzyk pomiędzy zamawiającym a wykonawcami.
• Natomiast spółka PSE Inwestycje ogłosi w 2017 r. ok. 10 dużych przetargów o wartości od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych każdy.
• PERN z kolei chcąc poprawić relacje z usługodawcami, a także zachęcić większą ilość podmiotów do uczestnictwa w przetargach, zorganizował dzień wykonawcy.




W sektorze inwestycji infrastrukturalnych panuje niespotykana w ostatnich latach zbieżność w ocenie dotychczasowych osiągnięć i nadchodzących wyzwań. Zarówno publiczni zamawiający, jak i rynek wykonawczy i dostawcy, deklarują pełne zaangażowanie w dokończenie kluczowych programów inwestycyjnych.

O doświadczeniach i perspektywach dotyczących rozwoju sieci transportowych oraz przesyłowych mówiono podczas panelu dyskusyjnego „Inwestycje infrastrukturalne. Zamknięcie czy otwarcie?”, który odbył się w ramach XVII Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Kolej podkręca tempo

Z opóźnieniem procesów inwestycyjnych, zarówno w minionej, jak i aktualnej perspektywie unijnego budżetu, zmagają się PKP PLK. Jednak Władysław Żmuda, członek zarządu oraz dyrektor ds. jakości inwestycji i ryzyka operacyjnego w kolejowej spółce, podkreślił, że ostatnie miesiące przyniosły duże ożywienie.

PKP PLK nadrabiają zaległości, które wynikały z braku przygotowanej dokumentacji dla nowych przedsięwzięć. W efekcie w ramach wartego 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego ogłoszono już przetargi o wartości ok. 25 mld zł, a w 2017 r. jest planowane podpisanie kontraktów o wartości ok. 20 mld zł.

Żmuda zapewnił, że trwa intensywny dialog z branżą budowlaną oraz dostawcami, a kolejne rozwiązania mające usprawnić prowadzenie projektów oraz równoważące ryzyka pomiędzy stronami będą implementowane.

Żmuda przyznał, że 2017 r. nie będzie jeszcze okresem intensywnego prowadzenia robót, gdyż większość kontraktów jest realizowania w formule „projektuj i buduj”.

Będą jednak trwać już zakupy kluczowych materiałów, co ma zapobiec późniejszym problemom logistycznym na placach budów, a jednocześnie pozwoli na bardziej harmonijne wykorzystanie potencjału produkcyjnego dostawców.

Ruch na drogach

Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, poinformował, że obecnie w realizacji znajdują się zadania z Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. o wartości ponad 50 mld zł.

Kolejne 30 mld zł znajduje się w przetargach, a następne 11 mld zł czeka na ogłoszenie postępowań. Waszkiewicz zaznaczył, że z limitu 107 mld zł w PBDK pozostała do zagospodarowania kwota ponad 10 mld zł. Reszta to front robót już realizowanych lub projektowanych.

Waszkiewicz wskazał, że z liczącego docelowo ok. 7 tys. km drogowego szkieletu komunikacyjnego dotychczas powstało ponad 3 tys. km. Pod koniec obecnej perspektywy powinno być to ponad 5 tys. km.

Iwona Stępień-Pilipczuk, zastępca szefa GDDKiA, zapowiedziała, że w 2017 r. GDDKiA planuje podpisać ok. 40 umów na budowę kolejnych odcinków dróg.

Jak wskazała, realizacja kontraktów średnio trwa ok. trzech lat, więc praktycznie w 2018 r. powinny być podpisywane ostatnie umowy z wykonawcami, aby następnie bezpiecznie dokończyć prace w terminie związanym z rozliczeniem środków unijnych.

Stępień-Pilipczuk podkreśliła, że GDDKiA nie obawia się kumulacji robót, gdyż powinny się one rozłożyć w czasie. Zaznaczyła również, że w ostatnim czasie zakończono prowadzone z branżą prace, dotyczące nowych standardów przetargowych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • sk, 2017-02-07 16:35:13

    "sprawiedliwy podział ryzyk"?? Raczej sprawiedliwy podział ryzyka

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.