Drogi, S16 z Ostródy do Ełku jako ekspresówka to dobra decyzja

Dopisanie przez rząd "szesnastki" do listy dróg ekspresowych to decyzja dobra dla Warmii i Mazur pod warunkiem, że zostaną zagwarantowane pieniądze na jej przebudowę - oceniają politycy i samorządowcy z tego regionu.
Drogi, S16 z Ostródy do Ełku jako ekspresówka to dobra decyzja
Droga krajowa nr 16 biegnie z zachodu województwa w kierunku granicy wschodniej przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz i Ełk.

Znowelizowane rozporządzenie ws. sieci autostrad i dróg ekspresowych wprowadziło zmiany dotyczące m.in. dwu tras na Warmii i Mazurach. W dokumencie znalazł się zapis o przedłużeniu drogi klasy S z Grudziądza do Ostródy (S5), dopisano też nową drogę ekspresową Olsztyn-Ełk (S16), która obecnie jest drogą krajową.

Celem nowelizacji było m.in dostosowanie przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczącego rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

O modernizację "szesnastki" - uważanej za trasę strategiczną dla regionu - zabiegają od wielu lat lokalni politycy i samorządowcy. Obecnie główna część tej trasy jest jednojezdniowa.

Jak powiedziała posłanka Beata Bublewicz (PO), decyzja rządu jest niezwykle istotna, bo bez rozwoju sieci dróg Warmia i Mazury nie mogą liczyć na nowych inwestorów. Jej zdaniem podniesienie do rangi drogi ekspresowej "szesnastki", która stanowi komunikacyjny kręgosłup regionu, zwiększa szanse na przyspieszenie modernizacji tej trasy.

S16 - kręgosłup komunikacyjny regionu

"Jeżeli S16 została wpisana do rozporządzenia, to oznacza, że zostaną zapewnione środki finansowe i będzie zrealizowana. To oczywiste" - oceniła.

Zdaniem posłanki termin podjęcia tej decyzji nie ma związku z kampanią wyborczą, ponieważ - jak przypomniała - prace nad modyfikacją sieci głównych dróg w Polsce i zabiegi o potraktowanie DK nr 16 "w szczególny sposób" trwały od dawna.

Poseł Jerzy Szmit (PiS) ocenił natomiast, że decyzja rządu to "wyłącznie pusta obietnica". Jak podkreślił, w znowelizowanym rozporządzeniu nie określono źródeł finansowania, kwot ani harmonogramu inwestycji niezbędnych do przekształcenia DK nr 16 w drogę ekspresową.

"Z projektu wynika, że nie był on przedmiotem uzgodnień międzyresortowych ani konsultacji publicznych. W dokumencie jest też napisane, że rozporządzenie nabierze mocy dopiero wówczas, gdy zostanie uwzględnione w programie budowy dróg krajowych" - mówił Szmit.

Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz wyraził w rozmowie z PAP nadzieję, że wpisanie "szesnastki" na listę dróg ekspresowych oznacza, że będą pieniądze jej przebudowę.

"Byłaby to fantastyczna informacja dla mieszkańców Warmii i Mazur, ale też wszystkich, którzy tutaj przyjeżdżają. Jeśli jednak nie ma zapewnionego źródła finansowania, to mogę odebrać to jedynie jako działanie przed wyborami" - powiedział.

Pytanie o źródło finansowania przebudowy "szesnastki" do parametrów drogi ekspresowej uważa za kluczowe również prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Dlatego - jak mówił - jest "powściągliwy" w ocenie wtorkowego rozporządzenia rządu.

"Zawsze jestem realistą, trzeba mieszkańcom mówić całą prawdę. Jeśli powstanie droga ekspresowa i miałyby się na to znaleźć środki, to rozumiem, że one zostaną komuś innemu zabrane" - stwierdził.

Burmistrz Ostródy Czesław Najmowicz powiedział PAP, że patrzy optymistycznie na wtorkowe rozporządzenie rządu, choć - jak zastrzegł - cieszyłby się bardziej, gdyby "szesnastka" została umieszczona w planie inwestycji do wykonania.

"Bardzo chciałbym, żeby tak się stało. Ta droga nam się po prostu należy. Jest potrzebna już teraz, bo ma ogromny wpływ na rozwój regionu" - mówił.

Obwodnice Olsztyna i Ostródy

Droga krajowa nr 16 biegnie z zachodu województwa w kierunku granicy wschodniej przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz i Ełk. Na długości 280 km dwujezdniowy jest obecnie tylko 10-kilometrowy odcinek od Biskupca do Borek Wielkich.

Budowane są obwodnice Olsztyna i Ostródy, które stanowić będą część tej drogi. Zmodernizowany ma być również 16-kilometrowy odcinek z Borek do Mrągowa - taką inwestycję wpisano przed miesiącem do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.