Drogi; wiadomo już kto zbuduje S7

Jeśli nie będzie odwołań, a kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wykaże poprawność postępowania, to będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcami i rozpoczęcie prac budowlanych na S7 jeszcze w tym roku.
Drogi; wiadomo już kto zbuduje S7
Odnicnek S7 od Gdańska do Elbląga ma powstać w ciągu trzech lat

Najkorzystniejsze oferty na budowę dwóch odcinków trasy ekspresowej między Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem złożyły Metrostav a.s. i Budimex SA. Budowa ok. 40 km części trasy S7 łączącej aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską ma kosztować ponad 3,2 mld zł.

Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Piotr Michalski poinformował, że w piątek komisja przetargowa wybrała najkorzystniejsze oferty na budowę dwóch odcinków trasy ekspresowej.

Podał, że pierwszy odcinek między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim za ponad 1 mld 642 mln zł zadeklarował wybudować Metrostav a.s., a drugi odcinek od Nowego Dworu do Kazimierzowa koło Elbląga chce zrealizować Budimex SA za ponad 1 mld 576 mln zł.

Poinformował, że jeśli żaden z oferentów biorących udział w przetargu nie złoży odwołania, a kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wykaże poprawność postępowania, to będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcami i rozpoczęcie prac budowlanych.

GDDKiA planuje rozpocząć budowę jeszcze w tym roku i zakończyć w ciągu ok. trzech lat.

Do II etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 z Koszwał do Elbląga o długości ok. 40 km GDDKiA zaprosiła kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które w pierwszym etapie przetargu złożyły swoje oferty.

Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k. Elbląga.

Michalski podał, że w przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydowała cena, a po 5 proc. - czas realizacji (między 27 a 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat).

Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.

GDDKiA zakłada, że dzięki inwestycji nastąpi zdecydowane zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także skrócenie czasu podróży.

"Płynność ruchu zostanie poprawiona dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów" - wyjaśnił. W efekcie ma to spowodować zmniejszenie ilości i ciężkości wypadków drogowych.

Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.

Będą węzły Żuławy Wschód i Zachód

Na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych.

Rzecznik podał, że piąty węzeł na trasie, już istniejący w Nowym Dworze Gdańskim będzie zachowany jako część nowej drogi.

Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77).

Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE