Drogi: wiadomo kto zbuduje S17 z Lublina do Warszawy

Rozstrzygnięte zostały  przetargi na budowę ok. 60 km drogi S17 Lublin-Warszawa. Budowa będzie kosztowała ok. 1,5 mld zł.
Drogi: wiadomo kto zbuduje S17 z Lublina do Warszawy
Rozstrzygnięte zostały przetargi na budowę ok. 60 km drogi S17 Lublin-Warszawa

Wyłoniono już wykonawców budowy blisko 60 km drogi ekspresowej S-17 prowadzącej z Lublina do Warszawy - poinformował lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa tych odcinków będzie kosztowała ok. 1,5 mld zł.

GDDKiA rozstrzygnęła przetargi na budowę i zaprojektowanie czterech odcinków trasy S17 o łącznej długości ok. 58,6 km - od Kurowa do obwodnicy Garwolina.

"Podpisanie umów z wykonawcami będzie możliwe m.in. po przeprowadzeniu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli dokumentacji przetargowej" - poinformował rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.

Jak dodał, pierwsze umowy z wykonawcami mogą być podpisane na przełomie września i października.

Budowa drogi ekspresowej S17 będzie prowadzona w trybie "projektuj i buduj", co oznacza, iż wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i wybudować trasę. Przed oddaniem drogi do ruchu ma opracować dokumentację i uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.

Nawierzchnia z betonu

Nawierzchnia drogi ekspresowej wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu tego nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to pierwsze odcinki drogi byłyby gotowe w 2019 r.

Przetarg na budowę odcinka o długości 13,2 km pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Skrudki (na terenie woj. lubelskiego) wygrała firma Mota Engil Central Europe. Na całym odcinku droga przebiegać będzie po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. Obecna jezdnia drogi krajowej - po powstaniu nowej drogi - stanie się drogą lokalną. Wybudowanie tego odcinka trasy wyceniono na ok. 270,8 mln zł.

Kolejny odcinek - od węzła Skrudki do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego - o długości ok. 20,2 km ma wybudować firma Bilfinger Infrastructure, której oferta okazała się najkorzystniejsza w przetargu. Koszt budowy tego odcinka wyceniono na ok. 608,8 mln zł.

Budowa podzielona na odcinki

Od granicy województw trasa będzie poprowadzona zupełnie nowym śladem, po wschodniej stronie Ryk, a za miejscowością Moszczanka - w korytarzu obecnej drogi krajowej nr 17, po jej zachodniej stronie.

Najkorzystniejsze oferty na pozostałe dwa odcinki na ternie woj. mazowieckiego - od granicy województw do obwodnicy Gończyc (ok. 13 km) i od końca obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (ok. 12,2 km) - złożyła firma Budimex.

Realizację pierwszego z nich wyceniono na ok. 313, 6 mln zł., a drugiego - na 288,5 mln zł. Dostosowanie istniejącej tutaj drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi ekspresowej będzie wymagało na części odcinków dobudowania drugiej jezdni do już istniejącej, a w pozostałych miejscach wytyczenia dwujezdniowej drogi po nowym śladzie.

Lubelski oddział GDDKiA prowadzi też postępowania przetargowe na trzy odcinki drogi S-17 o łącznej długości 37,2 km - od obwodnicy Garwolina, poprzez o obwodnicę Kołbieli, aż do węzła Lubelska (węzeł ten ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy; przetarg na jego budowę stołeczny odział GDDKiA ogłosił w czerwcu).

"Gdy chodzi o pozostałe trzy odcinki S-17, zaprosiliśmy już wyłonionych w pierwszym etapie przetargu wykonawców do złożenia ofert cenowych" - dodał Nalewajko.

W październiku 2014 r. oddano do użytku 10-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S-17, stanowiący fragment obwodnicy Lublina. Był to ostatni odcinek z budowanych od 2011 r. 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie).

Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.