Drogowa Trasa Średnicowa gotowa w 2015 r.

Cała Drogowa Trasa Średnicowa powinna być gotowa na początku 2015 r., a do Gliwic powinno dać się nią wjechać pół roku wcześniej - poinformowali w czwartek przedstawiciele władz Gliwic oraz spółki koordynującej proces powstawania trasy.
Drogowa Trasa Średnicowa gotowa w 2015 r.
Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km "średnicówki" - przez Zabrze i Gliwice.

Czytaj też: Dokończą wreszcie Drogową Trasę Średnicową

Jak przypomniał podczas czwartkowej konferencji prasowej w Gliwicach dyrektor spółki DTŚ SA Arkadiusz Dunaszewski, w poniedziałek otwarto oferty w przetargu na budowę brakujących zabrzańskich fragmentów trasy (ponad 2,9 km), a w środę ogłoszono przetarg na wykonawcę pierwszego z dwóch odcinków gliwickich.

Odcinek nazwany roboczo G1 (2,8 km) pobiegnie od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej. Budowa tej części "średnicówki" będzie miała kluczowe znaczenia dla funkcjonowania układu komunikacyjnego Górnego Śląska, znajdzie się tam bowiem połączenie trasy z autostradą A1 i pośrednio - przez pobliski węzeł "Gliwice Sośnica" - z autostradą A4.

Odcinek G1 ma być gotowy do połowy 2014 r. Jego szacunkowa wartość to ok. 305 mln zł. Jak podali przedstawiciele gliwickiego magistratu, ponad 90 proc. terenów, które będą wykorzystane do budowy tej części trasy, należy już do miasta. Pozostałe grunty mają zostać przejęte po uprawomocnieniu się decyzji wojewody zezwalającej na budowę.

Równolegle trwają procedury dotyczące kolejnego gliwickiego odcinka G2, który pobiegnie przez ścisłe centrum miasta. "Połączy on najważniejsze miejskie arterie, dzięki czemu w zasadniczy sposób zmieni się układ drogowy Gliwic, a płynność ruchu znacznie się poprawi" - zaznaczył w czwartek prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Odcinek G2 będzie miał ok. 5,6 km długości i połączy ul. Kujawską z węzłem drogi krajowej nr 88 oraz ul. Portowej. Jego koszt spółka DTŚ SA oszacowała na 768 mln zł. Odcinek ten został dodatkowo podzielony na fragmenty - od ul. Kujawskiej do ul. Baildona oraz od ul. Baildona do DK-88 - dla obu tych fragmentów procedury związane z uzyskiwaniem pozwoleń toczą się oddzielnie.

Wniosek o zgodę na budowę części od ul. Kujawskiej do ul. Baildona trafił do wojewody śląskiego w lipcu ub. roku. W lutym napłynęło konieczne do uzyskania zgody postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Obecnie spółka DTŚ SA oczekuje na wydanie zgody.

Budowa odcinka od ul. Baildona do DK-88 napotyka na opór części mieszkańców centrum miasta. Wniosek o zgodę na jego realizację dotarł do wojewody w listopadzie ub. roku. Wojewoda na 23 marca wyznaczył otwartą rozprawę administracyjną - w ramach postępowania dotyczącego przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko.

Cała "średnicówka" w Gliwicach ma być bezkolizyjna. Od granicy Zabrza do węzła z A1 zaprojektowano ją jako drogę dwujezdniową trzypasmową z pasem awaryjnym (tak, jak niemal cały istniejący odcinek Katowice-Zabrze).

Od węzła autostradowego do węzła z ul. Kujawską ma powstać dwujezdniowa droga trzypasmowa, od węzła z ul. Kujawską do ul. Królewskiej Tamy - dwujezdniowa droga dwupasmowa, a od Królewskiej Tamy do DK-88 - jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ścisłym centrum Gliwic trasa pobiegnie w ok. 500-metrowym tunelu. Cały odcinek G2 ma być gotowy na początku 2015 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.