Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic do Gliwic gotowa

• Gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej czeka już na kierowców.
• Prace nad „średnicówką” trwały od lat 80-tych XX wieku.
• Przed otwarciem ostatniego odcinka zostanie on udostępniony dla zwiedzających.
Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic do Gliwic gotowa
DTŚ prowadzi z Katowic do Gliwic. (Fot. : pl.wikipedia.org).

W sobotę, 19 marca, zostanie otwarty ostatni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej. Przebiega on przez śródmieście Gliwic. Tzw. średnicówka to największa drogowa inwestycja samorządu województwa śląskiego i druga obok autostrady A-4 najważniejsza arteria województwa. 32-kilometrowa trasa prowadzi od Katowic do Gliwic, łącząc też Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. W przyszłości ma zostać rozbudowana w kierunku wschodnim, w stronę miast Zagłębia Dąbrowskiego.

Zaczęło się blisko 50 lat temu

Historia budowy Drogowej Trasy Średnicowej sięga przełomu lat 70. i 80. ubiegłego wieku, kiedy powstały pierwsze prace koncepcyjne. W 1985 r. DTŚ zatwierdzono jako wieloletnie zadanie w programie inwestycyjnym państwa finansowane od 1986 do 1998 z budżetu centralnego. Od roku 1998 inwestycja została częściowo kredytowana ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego zaciągniętych przez rząd RP.

Szybciej, taniej, bezpieczniej

Przebieg Drogowej Trasy Średnicowej wyznaczono w pobliżu centrów miast aglomeracji, by maksymalnie skrócić czas przejazdu. Z obliczeń budowniczych DTŚ na odcinku Katowice-Gliwice wynika, że przejazd skrócił się o ok. 26 proc., czas podróży o 76 proc., zużycie paliwa średnio o 47 proc., a spadek wypadków drogowych do 82 proc. Powstanie trasy skutkuje także znacznym spadkiem zanieczyszczenia środowiska naturalnego - dwutlenkiem węgla o 65 proc., a węglowodorami o 50 proc.

- Ta droga została wybudowana przede wszystkim dla mieszkańców regionu, którzy codziennie przemieszczają się pomiędzy miastami aglomeracji. Dzięki niej kierowcy mogą podróżować szybciej, wygodniej i bezpieczniej. W tym przedsięwzięciu nie są najważniejsze tony betonu, które tworzą Drogową Trasę Średnicową. Najważniejsze jest to, że realnie podnosi ona jakość życia mieszkańców – podkreśla Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Samorządowa inwestycja

Koszt budowy całej trasy od Katowic do Gliwic szacuje się na 3,4 mld zł, a tylko dwa gliwickie odcinki (G1 i G2) pochłonęły ok. 1,2 mld zł. Na mocy podpisanego jeszcze w 1999 r. porozumienia inwestycję realizował imieniu samorządów miast urząd marszałkowski wraz ze spółką DTŚ SA w Katowicach.

Oddawany właśnie do użytku odcinek G2 (zlokalizowany w śródmieściu Gliwic) ma 5,6 km długości (odcinek G1 oddano do użytku już w ubiegłym roku). Zaczyna się przy istniejącym węźle DK 88 z ul. Portową, a kończy się na ul. Kujawskiej, granicząc z odcinkiem G1 Drogowej Trasy Średnicowej. Trasa ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku zrealizowano 14 obiektów inżynierskich: 7 wiaduktów, 2 mosty oraz 4 kładki techniczne.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE