Drogowcy są w gotowości

– Choć zapadła decyzja o budowie obwodnicy Nysy, Regionalny Komitet ds. Obwodnic Nysy i Niemodlina nie rozwiąże się, dopóki nie zostaną sfinalizowane obie te drogi – zapowiada jego przewodniczący Antoni Hasenbeck.
Drogowcy są  w gotowości

Na spotkaniu w urzędzie marszałkowskim 16 października członkowie Komitetu podpisali i wystosowali apel do ministra transportu, w którym przypominają, że budowa obwodnicy Niemodlina to konieczność, wynikająca z faktu, iż miasto w ciągu doby rozjeżdża 15 tysięcy pojazdów, że panuje niewyobrażalny ruch i hałas, niszczeje zabytkowa substancja, a Niemodlin jest ostatnim miejscem w ciągu drogi krajowej nr 46, które nie ma obwodnicy.

W trakcie spotkania przedstawiciele opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowali o zaawansowaniu prac związanych z przygotowaniami do budowy obwodnicy Nysy. Będzie ona realizowana w myśl zasady „optymalizuj i wybuduj".

„Optymalizacja" wymusza konkretne oszczędności - m. in. zastąpienie w Radzikowicach węzła drogowego rondem dwupasowym, rezygnację w I etapie budowy z projektowanych parkingów z ich wyposażeniem (w gestii GDDKiA pozostanie pas drogowy), niewykluczone są także zmiany materiałowe i technologiczne, które inwestor uzgodni z przyszłym wykonawcą.

Generalna Dyrekcja złożyła już u wojewody opolskiego wniosek o wydanie tzw. ZRID-u czyli zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej. Do końca tego roku rozpisany zostanie przetarg na wyłonienie konsorcjum dokumentacyjno-wykonawczego, które podejmie się realizacji budowy. Roboty powinny ruszyć wiosną 2015.

- Wyłączono z nich sezony zimowe, by zapewnić sobie margines bezpieczeństwa, gdyby aura nie pozwalała na przeprowadzenie robót - wyjaśniał Bogusław Ulijasz, dyrektor opolskiego Oddziału GDDKiA.

Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2017 roku. Wartość kosztorysowa kontraktu wyniesie 467 mln zł, wartość robót - 425 mln złotych, co oznacza, że jeden kilometr trasy kosztować będzie 25,8 mln złotych.

Co do obwodnicy Niemodlina - tu też obowiązywać ma optymalizacja kosztów, która zakłada rezygnację na odcinku od Brzęczkowic do Niemodlina z dwóch jezdni na rzecz jednej oraz rezygnację na całym odcinku obwodnicy z miejsc parkingowych, przewiduje się natomiast budowę ekranów akustycznych.

Uzyskane oszczędności, w tej 600 milionowej inwestycji, to ok. 72 mln złotych. Do 9 października przyszłego roku ważna jest decyzja o warunkach środowiskowych niemodlińskiej obwodnicy. - Centrala zobowiązała nas do gotowości na wypadek, gdyby pojawiły się jakieś dodatkowe pieniądze poprzetargowe lub z nowych funduszy europejskich. Jesteśmy zobligowani do posiadania dokumentacji - mówił dyrektor Ulijasz.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.