Drugi etap modernizacji kolei z Gdyni do Kościerzyny

- Skróci się czas przejazdu i poprawi się bezpieczeństwo ruchu dzięki modernizacji linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. W drugim etapie przebudowy linia zostanie też połączona z budowaną Pomorską Koleją Metropolitalną.
Drugi etap modernizacji kolei z Gdyni do Kościerzyny

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację drugiego etapu modernizacji linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Pierwszy etap ma się zakończyć w czerwcu. Zakończenie drugiego etapu zaplanowano na wrzesień 2015 roku.

Jak poinformowała Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach drugiego etapu na linii Gdynia - Kościerzyna zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa na odcinku jednotorowym o długości około 3,7 km. Zostanie też zbudowany dwutorowy odcinek, dzięki któremu tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) włączone zostaną w linię kolejową nr 201.

Połączenie torowe ma być wykonane do końca roku. Symonowicz-Ginter zapewniła, że prace budowlane w ramach drugiego etapu inwestycji nie spowodują dużych utrudnień w kursowaniu pociągów na tej trasie.

Kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Koziura tłumaczy, że dzięki połączeniu tzw. kościerskiego korytarza kolejowego z nowo budowaną linią PKM pojawią się nowe możliwości komunikacyjne. "Pasażerowie będą mogli podróżować w nowych relacjach z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Gdańsk Osową oraz trasą z Gdańska Wrzeszcza bezpośrednio do Kościerzyny" - wyjaśnił.

Drugi etap obejmuje również kompleksową przebudowę stacji Gdańsk Osowa i Gdynia Wielki Kack. Pojawią się tam nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Gdańsku Osowej powstanie tzw. Lokalne Centrum Sterowania Ruchem, z którego możliwe będzie zdalne sterowanie stacją Gdynia Wielki Kack.

Prace ma wykonać konsorcjum polsko-hiszpańskich firm, w którym liderem jest Rubau Polska Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 106 mln zł brutto. Jej zakończenie planowane jest na wrzesień 2015 r. Prace mają się rozpocząć we wrześniu br.

Drugi etap modernizacji ma uzupełnić kończące się prace rewitalizacyjne i modernizacyjne na liczącym ponad 67 km odcinku linii kolejowej z Kościerzyny do Gdyni. Dzięki przebudowie pociągi na tej trasie będą mogły przyspieszyć do 120 km/godz., co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o 20 do 30 minut, w zależności od zastosowanego taboru. Wartość prac wykonanych w ramach pierwszego etapu inwestycji to ponad 80 mln zł.

Linia kolejowa nr 201 łączy południowo-zachodnią część województwa pomorskiego z aglomeracją trójmiejską. Przebiega przez powiaty kościerski i kartuski oraz miejscowości: Kościerzyna, Somonino, Gdańsk Osowa, Gdynia. Modernizacja linii ma przyczynić się do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego oraz zapewnić lepszą dostępność do atrakcyjnych turystycznie i przyrodniczo terenów Kaszub.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE