DTŚ wreszcie wkroczy do Gliwic

Umowę na wykonanie pierwszego fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej podpisali w środę w Gliwicach przedstawiciele koordynującej inwestycję spółki DTŚ SA oraz firmy Skanska, która zbuduje trasę.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Budowę ok. 3 km drogi z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami rozpoczęto z końcem czerwca. Cała gliwicka część "średnicówki" będzie mierzyła ok. 8,3 km.

Czytaj też:Jest umowa na zabrzańskie odcinki DTŚ

Około 2,8 km z tej długości zbuduje - na podstawie podpisanej w czwartek umowy - firma Skanska, która w przetargu zaoferowała 244,6 mln zł brutto. Umowa obejmuje, tzw. odcinek G1 od granicy Zabrza do gliwickiej ulicy Kujawskiej, na którym znajdzie się m.in. węzeł "średnicówki" z autostradą A1.

Jak mówił w środę prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, to długo oczekiwana inwestycja.

"Dzisiaj spełniają się oczekiwania większości mieszkańców. () Trasa odciąży pozostałe ulice. Umożliwi gliwiczanom wygodny i szybki dojazd do Katowic i innych śląskich miast, a kierowcom spoza Gliwic - łatwe dotarcie do centrum" - podkreślił Frankiewicz.

Na pierwszym gliwickim odcinku DTŚ przewidziano m.in. pięć obiektów inżynierskich: wiadukty nad ulicami Kujawską, Błonie, Wschodnią i torami kolejowymi oraz most nad autostradą A1 i rzeką Kłodnicą.

Dla ochrony środowiska zaprojektowano m.in. 19 zastępczych zbiorników wodnych dla płazów (o pow. 750-1000 m kw.), dwa przejścia dla małych zwierząt, systemy zabezpieczeń szlaków migracji płazów wraz z przejściami dla tych zwierząt, ekrany akustyczne (łącznie prawie 2,7 km), pasy zieleni izolacyjnej oraz urządzenia odwadniania i oczyszczania wód opadowych z jezdni.

Odcinek "średnicówki" od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej powinien zostać otwarty w trzecim kwartale 2014 r. Spółka DTŚ SA ma już pozwolenia na budowę ostatniego odcinka - G2, który będzie liczył ok. 5,6 km. Prowadząc m.in. 500-metrowym tunelem przez śródmieście Gliwic ta część trasy sięgnie od ul. Kujawskiej do skrzyżowania z DK-88 w rejonie ul. Portowej. Zaplanowano ją jako czteropasmową ulicę (po dwa pasy w każdą stronę) z bezkolizyjnymi wjazdami i zjazdami.

Postępowanie przetargowe na budowę G2 ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Jeżeli udałoby się je zakończyć jeszcze w br., przy równoległym prowadzeniu prac na wszystkich odcinkach, trasa w Zabrzu i Gliwicach mogłaby być gotowa częściowo w 2014 r., a w całości - w pierwszej połowie 2015 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ są finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów. W przypadku Z3 i Z4 z kasy Zabrza pochodzi ok. 3,7 mln zł; do gliwickiego odcinka G1 władze miasta dołożą ok. 7 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.