Dworce w Dąbrowie Górniczej do rewitalizacji, dworzec w Chorzowie do wyburzenia

• Dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej zostaną zrewitalizowane, a miasto postara się lepiej je skomunikować.
• Wyburzony ma zostać budynek dworca Chorzów Miasto. Na razie nie wiadomo czy w jego pobliżu powstanie planowane wcześniej centrum handlowo-biurowe.
Dworce w Dąbrowie Górniczej do rewitalizacji, dworzec w Chorzowie do wyburzenia
Zmodernizowany dworzec kolejowy w Myszkowie. (fot. mat. PKP)

Porozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dwóch ważnych dąbrowskich dworców kolejowych oraz zagospodarowania przyległych terenów podpisały w ostatnich dniach władze Dąbrowy Górniczej oraz spółek PKP i PKP PLK.

Porozumienie - zgodnie z informacją PKP - zakłada modernizację zabytkowego dworca Dąbrowa Górnicza oraz dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Oba położone są na głównej linii kolejowej Gliwice - Katowice - Częstochowa. Inwestycja umożliwi przywrócenie obsługi pasażerskiej w obu budynkach, w przyszłości miałyby również powstać przy nich centra przesiadkowe.

Większość powierzchni na odnowionych dworcach ma zagospodarować miasto - samorząd zakłada m.in. otwarcie tam posterunku policji czy straży miejskiej. Planowana jest budowa przejść podziemnych pod torami oraz częściowa przebudowa układów torów i peronów. Analizowana ma być możliwość budowy tuneli drogowych pod torami. Kolej chce ogłosić przetarg na zaprojektowanie rewitalizacji w tym roku. Miasto natomiast zacznie pracować nad lepszym niż dotąd skomunikowaniem obiektów.

Zamknięty ostatnio budynek dworca w Dąbrowie Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w ostatnich latach, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

W pobliżu dąbrowskiego dworca znajduje się również nieużywany dworzec dawnej kolei iwanogrodzko-dąbrowskiej, który ma zostać wyburzony dla lepszego skomunikowania rewitalizowanego obiektu. W ub. roku kolej w Dąbrowie Górniczej wyburzyła też już XIX-wieczny budynek dworca w dzielnicy Strzemieszyce.

Prace dotyczące dąbrowskiego dworca i jego otoczenia mają wpisywać się w projekt miejscowego samorządu pod nazwą Fabryka Pełna Życia, zmierzający do utworzenia nowego centrum miasta na terenach po dawnej fabryce Defum.

Z kolei magistrat chorzowski zamierza wyburzyć znacznie młodszy budynek dworca w ścisłym śródmieściu. Położony na linii Katowice - Bytom - Lubliniec dworzec Chorzów Miasto samorząd przejął po kilkuletnich staraniach w 2015 r. Od tego czasu trwały analizy związane m.in. z możliwością przeprowadzenia modernizacji obiektu lub znalezienia dla niego inwestora.

Wobec braku zainteresowanych najemców oraz zbyt wysokich kosztów remontu miasto postanowiło ostatecznie zlecić wykonanie dokumentacji rozbiórki. Po rozebraniu obiektu zachowane zostaną ciągi komunikacyjne oraz dojście do tzw. wyspowego peronu. Na peronie pozostaną wiata i inna infrastruktura.

Teren przy chorzowskim dworcu znalazł się w ubiegłym roku w memorandach informacyjnych udostępnionych przez spółkę Xcity Investment z grupy PKP inwestorom pod kątem projektów deweloperskich przygotowywanych w całym kraju w oparciu o kolejowe nieruchomości.

Dla gruntu o powierzchni 2,91 ha w rejonie ul. Towarowej (na wysokości dworca, po drugiej stronie torów) przewidziano wówczas budowę kompleksu handlowego i biurowego wraz z hotelem o łącznej powierzchni ok. 21 tys. m kw. (i szacunkowej wartości 34 mln euro). Dotąd kolej nie informowała o dalszej perspektywie tych planów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE