Dworzec Łódź Fabryczna na pokaz

Bardzo udany projekt - tak wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk ocenił koncepcję architektoniczną nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna, przedstawioną w czwartek na konferencji zorganizowanej w Hali Międzynarodowych Targów Łódzkich.
Dworzec Łódź Fabryczna na pokaz
"Projektantom udało się zachować fragmenty starego dworca i odtworzyć je w nowej bryle. To bardzo udany projekt" - powiedział Grabarczyk.

Trzypoziomowy budynek nowego dworca będzie główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla pojazdów osobowych.

Na poziomie "0" zostały zlokalizowane m.in. dwa główne wejścia do budynku dworcowego: wschodnie i zachodnie. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska jest bardzo zadowolona z tego, że we wschodniej części obiektu odtworzona zostanie fasada wyburzonego już, starego dworca.

"Szalenie zależało nam na tym, żeby umieścić akcenty związane z tożsamością tego miejsca, czyli naszej starej, nieistniejącej już bryły dworca Łódź Fabryczna. Bardzo się cieszę, że ten krajobraz i wizja budynku, do którego wszyscy się przyzwyczailiśmy, na wiele kolejnych lat nie zniknie z krajobrazu Łodzi" - powiedziała Zdanowska.

Zdaniem projektantów z firmy Systra, która przygotowała koncepcję nowego dworca, obiekt został zaprojektowany w taki sposób, by "łączył miasto z dworcem i dworzec z miastem".

Na pierwszym podziemnym poziomie - osiem metrów pod powierzchnią terenu - będzie hala dworcowa z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi a także pomieszczeniami dla dyrekcji i obsługi technicznej dworca.

Kolejne 8,5 m niżej znajdą się cztery perony i osiem torów. Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany w przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach. Z takiego rozwiązania cieszy się Grabarczyk, który jest przekonany, że przez Łódź Fabryczną w przyszłości będzie jeździła również Kolej Dużych Prędkości.

"Decyzja o odłożeniu realizacji KDP nie przesądza, że taka kolej nie powstanie. Po pierwsze, dalej trwają prace nad studium wykonalności. Czekamy na drugą część tego opracowania. Po drugie, Komisja Europejska ciągle utrzymuje ten projekt w swoich dokumentach. To znaczy, że jest ciągle bardzo bliska perspektywa, że będziemy realizowali ten projekt. A sam fakt, że dworzec budujemy pod ziemią jest gwarancją, że ciągle będzie możliwe to, że KDP pojedzie przez Łódź. Gdybyśmy budowali dworzec na poziomie +0+, to KDP prawdopodobnie nasze miasto by ominęła" - wyjaśnił Grabarczyk.

Czytaj też: Demontaz dworca Łódź Fabryczna

Nowy dworzec Łódź Fabryczna na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta Łódź buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, a jej koszt przekracza 1,75 mld zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.