Dworzec Świebodzki we Wrocławiu zyska nowe oblicze

PKP przygotuje nowy projekt zagospodarowania zabytkowego Dworca Świebodzkiego. Szacowany koszt zabudowy obszaru wokół dworca miał wynieść 482 mln euro.
Dworzec Świebodzki we Wrocławiu zyska nowe oblicze
Od 1991 r. z Dworca Świebodzkiego nie odprawia się pociągów. Fot. wikipedia

Do marca 2016 r. ma być gotowy nowy projekt zagospodarowania zabytkowego Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu. PKP SA jest tam właścicielem 28 hektarów, które w przyszłości mają mieć charakter komercyjny. Początek inwestycji zaplanowano w 2018 r.

Dworzec Świebodzki odzyska ruch kolejowy?

Członek zarządu firmy Jarosław Bator powiedział, że PKP SA zrezygnowała z negocjacji z jednym z deweloperów. "Nie chodzi o to, że ten deweloper nie poradzi sobie, ale stwierdziliśmy, że koncepcja zagospodarowania tego terenu wymaga ponownej analizy, np. czy jednak nie warto tam przywrócić ruchu kolejowego. Dlatego postanowiliśmy jeszcze raz przygotować studium" - dodał Bator.

Szacowany koszt zabudowy obszaru wokół dworca miał wynieść 482 mln euro. Inwestycję miała zaprojektować wrocławska firma Archicom Inwest, o czym informowano w marcu tego roku.

Jak podkreślił Bator, zmiana planów nie wpływa na opóźnienia, ponieważ początek inwestycji był poprzednio planowany - podobnie jak teraz - w roku 2018.

"Decyzja, czy będzie tam się odbywał ruch kolejowy i w jakim zakresie, nie jest łatwa, bo opinie na ten temat są zróżnicowane. Na pewno jednak chcemy, by cały teren 28 hektarów miał charakter komercyjny. A wielkość tego terenu powoduje, że w przygotowaniu studium należy uwzględnić bardzo wiele czynników" - ocenił Bator.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się remont dachu i elewacji zabytkowego Dworca Świebodzkiego. Przeznaczono na to ok. 10 mln zł.

Na 28 hektarach ma powstać około 300 tys. metrów kwadratowych powierzchni komercyjnych i mieszkalnych.

Dworzec Świebodzki powstał w 1842 r.

Jest to najstarszy z trzech zachowanych do dziś z infrastrukturą, czyli torowiskami, peronami i rozjazdami, pasażerskich dworców kolejowych we Wrocławiu.

Został on zaprojektowany w stylu późnoklasycystycznym; przebudowany w latach 60. XIX w. uzyskał swój obecny kształt. Obsługiwał przede wszystkim połączenia z południem regionu, trasy wiodące do Jeleniej Góry i Wałbrzycha.

Od 1991 r. nie odprawia się z tego dworca pociągów. Kolej wydzierżawiła pomieszczenia Teatrowi Polskiemu oraz firmom handlowo-usługowym. Na torach i rozjazdach dworca urządzono plac targowy, a w paru stojących tam wagonach urządzono piwiarnię.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE