Dworzec w Maczkach: Władze Sosnowca spodziewają się pozytywnej decyzji kolejarzy

• Prezydent Sosnowca rozmawiał z wiceprezesem PKP ws. rewitalizacji b. dworca kolejowego w dzielnicy Maczki pod Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.
• Współpraca PKP z uczelnią i miastem "wkracza w kolejny etap".
• O realizacji inwestycji w Maczkach rada nadzorcza PKP SA ma zdecydować pod koniec stycznia.
Dworzec w Maczkach: Władze Sosnowca spodziewają się pozytywnej decyzji kolejarzy
Rewitalizacja dworca pozwoli na które pozwolą także na rewitalizację całej dzielnicy (fot.wikipedia.org)

Przypomnijmy, Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej ma być wspólnym przedsięwzięciem PKP SA (inwestor przedsięwzięcia) i Politechniki Śląskiej. 

W lipcu ub. roku PKP SA ogłosiły przetarg na prace budowlane, jednak we wrześniu unieważniły go - wszystkie oferty przekraczały budżet przedsięwzięcia (35 mln zł). Ponowny przetarg na prace budowlane, z terminem składania ofert 23 listopada, nie został dotąd rozstrzygnięty. Z kolei nowa rada nadzorcza PKP SA poprosiła o dodatkowe uzasadnienie celowości rewitalizacji.

Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński wystosował apel ws. Maczek m.in. do szefowej rządu, ministra infrastruktury oraz zagłębiowskich parlamentarzystów. W piątek rozmawiał natomiast z członkiem zarządu PKP SA Jarosławem Kołodziejczykiem, który w latach 2006-2008 był członkiem zarządu woj. śląskiego.

W piątkowym (15 stycznia)  komunikacie , a finalne ustalenia dotyczące planów wobec budynku dawnego dworca w Maczkach zapadną "już wkrótce". "PKP SA i władze Politechniki Śląskiej pracują nad uszczegółowieniem zasad współpracy" - zaznaczyła spółka.

Według służb prasowych PKP SA w rozmowach uczestniczy prezydent Sosnowca, wspierający plany inwestycyjne, "które pozwolą także na rewitalizację całej dzielnicy". "Podczas rozmów ustalono, że zaangażowanie miasta (...) ma objąć m.in. prace związane z przebudową sieci wodno-kanalizacyjnej, wykonaniem nowego układu drogowego i uzbrojeniem terenów inwestycyjnych należących do PKP. Rozważa się także utworzenie specjalnej strefy ekonomicznej" - zasygnalizowała kolejowa spółka.

"Przedstawiliśmy panu prezesowi - i chyba głównie o to chodziło - inwestycje, które przeprowadzi w tej dzielnicy miasto, wkładając tam kilkadziesiąt milionów złotych. Przedstawiliśmy też efekty, jakie przyniesie nam, ale również kolejom państwowym ta inwestycja. Najważniejsza rzecz: na koniec spotkania, pan prezes stwierdził, że (.) będzie rekomendował radzie nadzorczej przeprowadzenie tej inwestycji" - relacjonował Chęciński.

Władze miasta zapowiadają, że już w tym roku w tej ściśle związanej z historią kolei dzielnicy ruszy warta ok. 35 mln zł przebudowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Ma ona dać korzyści również PKP, które dziś administrują tam wysłużoną i generującą duże straty siecią. Po rozbudowie i modernizacji sprawy te przejmie od kolejowej spółki miasto. Dla kolei, do których należy w Maczkach wiele gruntów, wartością dodaną byłoby też uruchomienie w dzielnicy gruntów inwestycyjnych czy budowlanych.

O realizacji inwestycji w Maczkach rada nadzorcza PKP SA ma zdecydować według Chęcińskiego 29 stycznia. 18 stycznia na tzw. rynku w Maczkach (w rejonie dworca) ma natomiast odbyć się pierwsza w historii miasta plenerowa sesja rady miejskiej - z udziałem mieszkańców. Radni wystosują apel o kontynuację działań ws. nadania zabytkowemu obiektowi nowej funkcji.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE