PARTNER PORTALU
  • BGK

Dylemat z obwodnicą Łodzi. Realizacja S14 kosztem innych zadań?

  • MIW    28 lutego 2017 - 14:57
Dylemat z obwodnicą Łodzi.  Realizacja S14 kosztem innych zadań?
Na realizację wszystkich priorytetów zapisanych w PBDK brakuje ok. 90 mld zł. (fot. mat. GDDKiA)

- Jesteśmy zdeterminowani, by zbudować Zachodnią Obwodnicę Łodzi w ciągu drogi S14. Jeszcze w marcu 2017 r. ogłosimy przetarg na nowy projekt, który pozwoli obniżyć koszty tej inwestycji - podkreślał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit.
• Na konferencji prasowej podsumował najważniejsze działania inwestycyjne na sieci dróg krajowych w 2017 r.
• Wiceminister przypomniał też dotychczasowe rozwiązania przyjęte na rzecz optymalizacji procesu budowy dróg oraz ostatnio ogłoszone postępowania przetargowe.




Wiceminister Szmit przypomniał, że w ramach prac Rady Ekspertów wypracowano nowy wzór umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, który będzie obowiązywać na nowych kontraktach zlecanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj : Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przyjęty

Budowa dróg na nowych zasadach

Nowe zasady zastosowano już w ogłoszonych 3 lutego 2017 r. przetargach na realizację dwóch odcinków drogi S61: Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn. Wkrótce ogłaszane będą kolejne przetargi na pozostałe odcinki S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Szczuczynem, wraz z obwodnicą Łomży.

W lutym 2017 r. GDDKiA wysłała wykonawcom zaproszenia do złożenia ofert cenowych na realizację obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17 oraz na budowę trzech odcinków drogi S19 pomiędzy Lasami Janowskimi a Niskiem, o łącznej długości 24,2 km.

Jak poinformował resort, w ubiegłym tygodniu podjęto decyzję o zapewnieniu funduszy na dalsze prace dla obwodnicy Łochowa w ciągu drogi krajowej 62, m.in. przygotowywanie studium ekonomiczno-techniczno-środowiskowego.

Wskazano też, że systematycznie kierowane są do realizacji zadania na istniejącej sieci drogowej (w tym zapewniające podniesienie nośności do 11,5 t/oś). Wymieniono m.in. przebudowę DK 1 między Częstochową a aglomeracją śląską (łącznie 7 odcinków realizacyjnych) oraz DK 8 Bardo – Bardo Przyłęk i DK 36 w Ścinawie, przebudowę mostów w Kowalewicach (DK 21), Szczekocinach (DK 78), Bielsku Podlaskim (DK 19) i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK 57 w Przasnyszu i DK 50 Łochów – Topór.

Czytaj : Zachodnia obwodnica Łodzi, droga S14: Kiedy rozpocznie się budowa?

Obwodnica Łodzi zbyt droga

Wiceminister Jerzy Szmit podkreślił, że ważnym aspektem ostatnich prac resortu jest rozwiązanie sytuacji powstałej w związku z przekroczeniem (o 264 mln zł) wartości ofert złożonych w przetargu na realizację S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi.

Obecny kosztorysowy koszt kilometra tej drogi wynosi ok. 62 mln zł, a po zwiększeniu wartości wynosiłby ponad 72 mln zł. W ramach zabezpieczonego limitu w PBDK dostępne jest jedynie 107 mld złotych. Na realizację wszystkich priorytetów zapisanych w Programie brakuje zatem ok. 90 mld zł. Wzrosty wartości zadań, jak w przypadku S14, pogłębiłyby ten deficyt. Za kwotę, którą dodatkowo należałoby dołożyć do realizacji Zachodniej Obwodnicy Łodzi, można byłoby zbudować dużą obwodnicę (np. Kołbieli czy Niemodlina), bądź kilka mniejszych (np. Zatora i Nowego Sącza i Chełmca i Myśliny i Łochowa).

- Należy podjąć trudną decyzję o dalszych losach zadania. Czy dać szansę innym obwodnicom i zoptymalizować projekt S14 tak, aby jego koszt nie odbiegał od pierwotnych szacunków, czy zwiększyć wartość S14 kosztem innych zadań? – pytał wiceminister Szmit.

W związku z problemami z zapewnieniem środków na realizację tej inwestycji, na podstawie analizy oraz wymaganych standardów projektowania MIB oceniło, że zadanie jest przewymiarowane i należy wprowadzić do projektu istotne zmiany obniżające koszty jego realizacji, m.in. w kwestii prac ziemnych i odstąpienia od budowy części obiektów inżynierskich. Przetarg na opracowanie nowego projektu S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi zostanie ogłoszony jeszcze w marcu 2017 r.

-  Do współpracy zapraszamy też samorządy zainteresowane powstaniem tej drogi – podkreślił wiceminister Szmit.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.