Dziejowa inwestycja za 178 mln zł

W Połańcu władze woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego podpisały umowę z wykonawcami nowego mostu na Wiśle, który połączy dwa województwa.
Dziejowa inwestycja za 178 mln zł
Przeprawa w Połańcu będzie kosztowała 178 mln zł. Otwarcie ma nastąpić za dwa lata. Jak wynika z szacunków dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Damiana Urbanowskiego, trasa Kielce-Rzeszów skróci się dzięki inwestycji o ok. 25 km.

„To będzie most podobny do Północnego w Warszawie (Mostu Marii Curie Skłodowskiej) – powiedział Urbanowski. Sama przeprawa będzie liczyła 955 m, ale z drogami dojazdowymi powstanie nowa sześciokilometrowa trasa.

Koszt inwestycji to 178 mln zł, ale według marszałka województwa świętokrzyskiego Adama Jarubasa, gdyby doliczyć dodatkowe koszty, jak choćby wykupy gruntów, to koszt budowy zdecydowanie przekroczy 200 mln zł. Jak tłumaczył Urbanowski, koszty inwestycji dzielą między siebie oba województwa. Świętokrzyskie pokryje 48 proc. kosztów tj. 86 mln zł. 85 proc. tej kwoty będzie pochodziło z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Budowa mostu w Połańcu jest zaliczana do najdroższych inwestycji tego programu. Most wybuduje konsorcjum trzech firm: Mosty Łódź, Vistal Gdynia i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. W przetargu uczestniczyło osiem firm, w tym z Włoch i Czech. Zwyciężyła oferta, która była o 60 mln zł tańsza od wcześniejszych założeń.

Jak powiedział Urbanowski, wstępne projekty wykonawcze będą przedstawione 15 października i jeśli zostaną zaakceptowane, to z końcem października ruszą roboty. Zgodnie z harmonogramem inwestycja ma być gotowa w październiku 2014 r. Marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas powiedział, że most w Połańcu to „dziejowa inwestycja”.

„Podnosi konkurencyjność regionalną i atrakcyjność tych terenów” – podkreślił Jarubas. „Po stronie świętokrzyskiej mamy prężnie rozwijającą się Połaniecką Strefę Ekonomiczną, po drugiej stronie mamy Mielecka Strefę Gospodarczą” – dodał.

Przeprawa będzie przedłużeniem drogi wojewódzkiej 764 Kielce-Połaniec. Po wybudowaniu mostu, wydłużona trasa będzie kończyła się w województwie podkarpackim na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 982 Szczucin-Jaślany.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE