Dzieło roku - most w Toruniu z dodatkowym dofinansowaniem

Most im. Generał Elżbiety Zawackiej w Toruniu został uznany przez Kapitułę Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej za „Dzieło Mostowe Roku 2013”. Jest też inna bardzo dobra wiadomość związana z budową mostu. Miasto otrzyma dodatkowe dofinansowanie unijne.
Dzieło roku - most w Toruniu z dodatkowym dofinansowaniem

Jak podaje toruński magistrat, Minister Rozwoju Regionalnego podjął decyzję o zwiększeniu dofinansowania unijnego dla budowy toruńskiego mostu drogowego o 148 mln 999 tys zł. - Oznacza to, że inwestycja ta otrzymuje ponad 78 proc. dofinansowania ze środków europejskich - poinformował minister Grzegorz Karpiński.

Decyzję podpisał sekretarz stanu Adam Zdziebło, ale wiadomo, że podjęła ją jeszcze wicepremier Elżbieta Bieńkowska, która od początku życzliwie śledziła losy toruńskiej inwestycji i z uznaniem wypowiadała się o zaangażowaniu miasta. Już w 2012 r. zapowiedziała, że ministerstwo przekaże na most dodatkowe fundusze, jeśli tylko otworzy się taka możliwość.

-  Zwiększenie unijnego wkładu do 78 proc. to już prawie poziom, jakiego pierwotnie się spodziewaliśmy. Te blisko 149 mln zł to ponad 10 proc. rocznego budżetu Torunia. Dla miasta oznacza to większą swobodę inwestowania w najbliższych latach, konsekwentne zmniejszanie zadłużenia, a także możliwość przesunięcia środków, które zagwarantowaliśmy w budżecie na spłatę inwestycji mostowej, na inne cele, nie tylko inwestycyjne - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Nowy most drogowy w Toruniu, noszący imię gen. Elżbiety Zawackiej, został oddany do użytku 9 grudnia 2013 r. Wraz z całym układem estakad, tuneli i dróg dojazdowych to jedna z największych w Polce inwestycji drogowych, zrealizowana przy udziale unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Wartość projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, wyniosła ok. 753 mln zł, w tym środki unijne przyznane Toruniowi przed rozpoczęciem budowy w 2010 r. stanowiły 53. proc. tzw. kosztów kwalifikowanych inwestycji (327 mln zł), a obecnie - dzięki decyzji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - wzrosły do 78 proc. (niespełna 476 mln zł łącznie).

Generalnym wykonawcą przeprawy było konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska. Inwestorem - Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, działający w imieniu Gminy Miasta Torunia.

I to właśniei firma Strabag odebrała nagrodę za most w kategorii obiektów „o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych, dobrze wpisujących się w otoczenie" w konkursie „Dzieło Mostowe Roku" Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.

Nagrodzona konstrukcja mostowa to największy most łukowy w Polsce, o rekordowej rozpiętości dwóch przęseł łukowych, z których każde liczy 270 m długości. Ich montaż był kluczowym etapem budowy.

Konkurs „Dzieło Mostowe Roku" promuje nowe rozwiązania w zakresie techniki mostowej, które przyczyniają się do podnoszenia poziomu polskiego budownictwa. Prestiżowe nagrody przyznawane są w trzech kategoriach: za najlepszą konstrukcję mostową, za rehabilitację konstrukcji mostowej oraz za wdrożenie nowych technologii w zakresie realizacji, rozwiązań konstrukcyjnych i elementów wyposażenia mostów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE