PARTNER PORTALU
  • BGK

EEC 2015: Gminy przegrywają walkę z marketami

  • Piotr Toborek    22 kwietnia 2015 - 13:40
EEC 2015: Gminy przegrywają walkę z marketami
Samorządy ulegają, zgadzając się np. na sytuowania sklepów czy centrów handlowych w miejscach gdzie powstać nie powinny, bo są stawiane pod ścianą (fot.PTWP)

W pogoni za krótkotrwałym efektem ekonomicznym, samorządy ustępują przed żądaniami firm budujących supermarkety.




Problem nadmiaru wielkich sklepów w polskich miastach nie jest nowy, ale nadal nie ma skutecznych sposobów na to jak mu zapobiegać.

- Ponieważ nie mamy dobrego prawa, mamy do czynienia z wymuszaniem przez inwestorów ustępstw na samorządach – mówi Tadeusz Markowski prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.

Zdaniem Markowskiego samorządy ulegają, zgadzając się np. na sytuowania sklepów czy centrów handlowych w miejscach gdzie powstać nie powinny, bo są stawiane pod ścianą.

- Samorządowcy słyszą, że jak się nie zgodzą, to firma wybuduje sklep w innej gminie, która nie robi przeszkód, a że wszyscy gonią za zyskiem i z tego są rozliczani, ustępują – dodaje Markowski.

Czytaj też: Miasta ciągle nie mogą się rozwijać tak jakby chciały

Prezydent Katowic Marcin Krupa, uważa jednak, że nie można problemu wyolbrzymiać: - Musimy pamiętać, że ludzie tego chcą, gdyby nie chodzili do tych sklepów czy galerii to one by nie powstawały – dodaje.

Zdaniem Krupy podobnie jest w innych krajach Europy.

- W Niemczech też są wielkie centra handlowe, może trochę inne od naszych, ale pamiętajmy, że my musimy przejść pewien etap w rozwoju. Pewnych rzeczy nie przeskoczymy, ze sklepami jest trochę tak jak z samochodami - Polacy dopiero co wsiedli do nowych aut i trudno ich przekonać, żeby porzucili je dla komunikacji miejskiej - mówi Krupa.

Zdaniem Rafała Czechowskiego dyrektora Imago Public Relations sytuacja nie do końca jest jednak taka jak być powinna.

- Przypomnę takie trochę zapomniane określenie jak „falandyzacja” prawa. I właśnie z czymś takim mamy często do czynienia w przypadku powstawania wielkich sklepów. Ostatnio na takiej cienkiej granicy balansują np. właściciele dyskontów, które zalewają Polskę - wyjaśnia Czechowski.

Artykuł powstał na podstawie debaty „Miasto od nowa. Człowiek, przestrzeń, infrastruktura”, która odbyła się 22 kwietnia 2015 r., ramach VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.