Elektroniczny system opłat: Likwidacja bramek na autostradach pozwoli kierowcom i państwu zaoszczędzić miliardy

Według ekspertów transportu i koncesjonariuszy autostrad likwidacja bramek na autostradach pozwoli zaoszczędzić kierowcom nawet 15 mld. zł w ciągu 10 lat. Na elektronicznym poborze opłat, zyskałoby też państwo - nawet 900 mln zł rocznie.
Elektroniczny system opłat:  Likwidacja bramek na autostradach pozwoli kierowcom i państwu zaoszczędzić miliardy
Wdrożenie elektronicznego poboru opłat opłaca się wszystkim zainteresowanym (Stacja poboru opłat koło Krapkowic, fot.wikipedia.org/Ralf Lotys/Sicherlich)

Takie szacunki przedstawili na konferencji prasowej w Warszawie eksperci transportu i prywatni koncesjonariusze autostrad.

Przedstawiciele Stalexportu Autostrady Małopolskiej oraz Autostrady Wielkopolskiej wraz z ekspertami z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor i Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury przekonywali, że wdrożenie takiego systemu opłaca się wszystkim zainteresowanym - daje oszczędności kierowcom, którzy unikną korków, zapewnia zwiększone przychody do budżetu państwa, a także zyski samych koncesjonariuszy. To stanowisko poparli także: przedstawiciel firmy Kapsch Telematic Services, operatora państwowego systemu elektronicznego rozliczania opłat na autostradach viaToll oraz doradca prezydenta RP Krzysztof Król.

"Przez wiele lat słyszeliśmy, że barierą dla budowy systemu i zwiększenia płynności ruchu są niekorzystne umowy podpisane z prywatnymi operatorami autostrad - uniemożliwiające np. wprowadzenie elektronicznego poboru opłat. Tymczasem prywatni operatorzy popierają wdrożenie e-myta, które pozwoliłoby na zwiększenie przepustowości" - napisali uczestnicy spotkania z mediami w informacji prasowej.

"Manualny system poboru opłat jest przestarzały i niewydolny" - powiedział Krzysztof Król, doradca prezydenta. "W 2020 roku będziemy użytkować łącznie 2 tys. kilometrów autostrad. Powinniśmy modernizować system myśląc nie tylko o istniejących odcinkach, ale też projektując kolejne. Elektroniczna identyfikacja samochodu otworzy ponadto możliwość nowych zastosowań, stosowanych np. przez samorządy lokalne" - dodał.

"Potrzebujemy jednolitego systemu, który pozwoli kierowcom bez zatrzymywania przejechać cały kraj. Szefowa MIR Elżbieta Bieńkowska latem ubiegłego roku podjęła trafną decyzję, żeby wstrzymać rozbudowę bramek, które powodują paraliż autostrad i postawić na system elektroniczny" - mówił Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jak przekonywał to, że taki system nie jest obecnie rozwijany wynika z postawy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest właścicielem elektronicznego systemu viaToll obsługującego samochody ciężarowe i autobusy, i funkcjonującego na państwowych autostradach. Zdaniem Furgalskiego GDDKiA, po deklaracji Bieńkowskiej, "zawahała się przed kolejnym krokiem".

Ten wątek podjął Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy która jest operatorem państwowego systemu. "System viaToll, którego jesteśmy operatorem jest własnością Skarbu Państwa, dlatego w interesie wszystkich podatników jest to, żeby był jak najbardziej powszechny i wygodny dla kierowców" - mówił na konferencji . "Z technicznego punktu widzenia włączenie prywatnych koncesjonariuszy do systemu jest bardzo proste, nie wymaga praktycznie nowej infrastruktury, a od strony prawnej wymaga tylko podpisania umowy pomiędzy operatorem, koncesjonariuszem a zarządcą dróg" - dodał Cywiński.

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

A w ogóle to, co za idiota wymyślił bramki, które dawały zysk tylko spółkom kolesiów z rządu, zaś skarbowi państwa, jakieś grosze. Wcześniej, SLD przegrało wybory, bo próbowali wprowadzić winiety. Okazuje się jednak, że pobór opłat poprzez winiety jest najbardziej prosty i tani a całość sum można be...zpośrednio odprowadzić do budżetu państwa. Tak, ale wtedy nic nie da się ukraść. I to jest, tylko polski "problem". rozwiń

wineciarz, 2015-03-20 12:17:24 odpowiedz

Oszczędności tylko przy vinietach, ale nie będzie-zbyt łatwo policzyć! Niie ma jak wyprowadzić kasy np. na wybory dla kolesiów.

wsiowy, 2015-03-18 09:06:32 odpowiedz

Czy oplaty na autostradzie mialo w ogole sens zwlaszcza kiedy firma prywatna na tym zyskala wiecej od rzadu?

ttt, 2015-03-18 08:51:26 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE