Emil Wąsacz: GDDKiA i ministerstwo nie chce wprowadzić elektronicznego poboru opłat na autostradach

  • Newseria.pl/AT
  • 31-03-2015
  • drukuj
Często w debacie publicznej pojawia się argument, że to koncesjonariusze są przeciwni wprowadzeniu jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat na autostradach. – To ze strony GDDKiA i resortu infrastruktury nie ma woli i determinacji, żeby system wprowadzi - mówi Emil Wąsacz.

Emil Wąsacz: GDDKiA i ministerstwo nie chce wprowadzić elektronicznego poboru opłat na autostradach

To nie prywatni koncesjonariusze stoją na przeszkodzie wprowadzeniu jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat na wszystkich polskich autostradach. Zainteresowany jest tym m.in. zarządca autostrady A4 na odcinku Kraków-Katowice. W jego ocenie jest to możliwe bez zmiany prawa i z jednym urządzeniem pokładowym. Resort infrastruktury twierdzi jednak, że będzie to możliwe dopiero po 2018 roku.

Od dłuższego czasu padały słowa, że jest problem, bo są koncesjonariusze. Przynajmniej w wypadku mojej koncesji problemu nie ma, bo my jesteśmy żywotnie zainteresowani wprowadzeniem elektronicznego poboru opłat – mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexport Autostrady Małopolskiej, koncesjonariusza odcinka A4 Kraków-Katowice. – To ze strony GDDKiA i resortu infrastruktury nie ma woli i determinacji, żeby system wprowadzić.

Zgodnie z zapowiedzią minister Marii Wasiak, elektroniczny pobór opłat na autostradach dla samochodów osobowych mógłby się pojawić dopiero w 2018 r. Według resortu wynika to z tego, że do listopada 2017 r. obowiązuje umowa z operatorem systemu viaTOLL firmą Kapsch Telematic Services, której nie można zmienić.

Resort przekonuje, że obecna umowa nie pozwala na zgodne z prawem włączenie do niej nowego systemu. Wąsacz zauważa jednak, że jest to wykonalne.

Oceniam, że da się to zrobić bez zmiany prawa i z jednym urządzeniem pokładowym – przekonuje Wąsacz.

Elektroniczny system poboru opłat dla samochodów osobowych miałby wyeliminować kłopoty związane z małą przepustowością punktów manualnego poboru opłat. Obecnie na bramkach, zwłaszcza w okresie letnim oraz świątecznym, tworzą się często wielokilometrowe korki. Zniknęłyby one, gdyby została wyeliminowana potrzeba zatrzymywania się w celu uregulowania opłaty za przejazd.

Taki system działa już dla samochodów ciężarowych na autostradach, drogach ekspresowych i niektórych krajowych. Również kierowcy aut osobowych mogą płacić elektronicznie za płatne autostrady zarządzane przez GDDKiA. System ten jest jednak wciąż mało popularny wśród kierowców, a co więcej –nie obejmuje autostrad koncesyjnych. To właśnie na nich – m.in. na prowadzącej nad morze A1 oraz na A4 pomiędzy Krakowem i Katowicami – tworzą się największe korki.

– Zwiększyliśmy place poboru o dwa pasy w każdym kierunku. Technicznie nie mamy już możliwości zwiększenia przepustowości – mówi Wąsacz.

Krytycznie ocenia też pomysł, by w okresie największego natężenia ruchu rezygnować z opłat. Państwo może to robić na zarządzanych przez GDDKiA autostradach, jednak prywatni koncesjonariusze oczekują przychodów z autostrad. Dlatego podniesienie szlabanów na bramkach jest możliwe jedynie wtedy, gdy resort zobowiąże się do kompensaty utraconych wpływów dla prywatnych operatorów dróg.

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do dajan55. Właśnie dlatego napisałem ""tylko ustawa by żaden rządzący po nią się nie schylił"", by była tylko na drogi a nie na żadne inne cele!!!!! To właśnie dla rządzących jest najtrudniejsze bo nie mogli by w żaden sposób jej ruszyć!!. Z poważaniem Stach. ... rozwiń

Stach, 2015-04-01 20:26:26 odpowiedz

Do finansista: Finansista z ciebie niczym z koziej ... - przeczytaj wypowiedzi P. ministra Rostkowskiego (byłego ) to zamiast pleść bzdury dowiesz się prawdy - aha dobra rada - nie napinaj się bo ci gumka pęknie !.W zamysłach miało być tak pięknie jak piszesz - wyszło jak zwykle !!!.

dajan55, 2015-04-01 13:59:28 odpowiedz

Do dajan55: skąd masz takie bzdurne informacje? Opłata paliwowa jest przeznaczana w 80% na Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20% na Fundusz Kolejowy. Żadne potrzeby budżetu.

finansista, 2015-03-31 19:41:51 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE