PARTNER PORTALU
  • BGK

Fundusz Dróg Samorządowych: Pierwsze "Pisówki" w 2018 r. Byłe "Schetynówki" wygasną

  • Piotr Toborek    12 lipca 2017 - 08:32
Fundusz Dróg Samorządowych: Pierwsze "Pisówki" w 2018 r. Byłe "Schetynówki" wygasną
Drogi gminne i powiatowe stanowią 85 procent wszystkich ciągów komunikacyjnych w Polsce (fot. fotolia)

- Każdy grosz z opłaty trafi na budownictwo drogowe i na nic innego. To co mówi opozycja, że chodzi nam o łatanie dziury, że potrzebujemy na 500 plus, to jest po prostu kłamstwo. To będą środki oznaczone i nie będzie możliwości aby były wydane w inny sposób – mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Rafał Weber, jeden z autorów projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych.




Dlaczego Wasz projekt będzie procedowany jako poselski, co ogranicza konsultacje i powoduje zarzuty pod Waszym adresem, że nie chcecie dyskusji?

Rafał Weber przedstawiciele grupy posłów Prawa i Sprawiedliwości, która złożyła w Sejmie projekt ustawy o ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych: Taki projekt musi być i będzie konsultowany choćby z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz z Ministerstwem Finansów, czyli z najlepiej zorientowanymi w problemie. Oczywiście, chodzi o czas, a ścieżka poselska jest tą szybszą drogą.

Tak źle jest z naszymi drogami, że trzeba się tak spieszyć?

- Z drogami lokalnymi jest bardzo źle i przede wszystkim brakuje na nie pieniędzy. Obliczyliśmy, że w ostatnich latach, co roku samorządy zgłaszają potrzeby drogowe na kwotę 2,5 mld złotych. I właśnie zakładamy, że taka kwota będzie wpływać na ich konta z opłaty drogowej.

Pamiętajmy, że drogi gminne i powiatowe stanowią 85 procent wszystkich ciągów komunikacyjnych w Polsce. Mieliśmy ostatnio dyskusję na temat bezpieczeństwa na naszych drogach w roku 2016 i wnioski były niewesołe. Wyraźnie powiedziano, że potrzeby remontowe na drogach lokalnych są bardzo duże, a ich realizacja może właśnie zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyć liczbę wypadków i ofiar.

Jako autorzy projektu napisaliście, że koszty będą i trzeba się liczyć z podwyżkami sięgającymi 20 groszy. Po złożeniu projektu niektórzy politycy próbowali jednak przekonywać, że może tych podwyżek nie będzie. To chyba niepotrzebne, lepiej mówić tak jak w projekcie – wprost?

- Uważam, że nie można niczego ukrywać, dlatego w uzasadnieniu jasno o tym piszemy, ale w tych wypowiedziach jest trochę racji, bo do końca nie ma pewności jak to się odbije na cenach paliw i jaka ta podwyżka będzie w rzeczywistości.

Moim zdaniem bardzo ważne jest przede wszystkim aby przekonać obywateli, że zgodnie z projektem każdy grosz z tej opłaty trafi na budownictwo drogowe i na nic innego. To co mówi opozycja, że chodzi nam o łatanie dziury, że potrzebujemy na 500 plus, to jest po prostu kłamstwo. To będą środki oznaczone i nie będzie możliwości aby były wydane w inny sposób.

Nikt jednak nie lubi podwyżek. Jak przekonacie Polaków, tym bardziej, że opozycja wyciąga wam, że gdy rząd Platformy próbował podnieść podatek od paliw rozdzieraliście szaty?

- Ja specjalnie sprawdziłem jak to wtedy wyglądało. W 2012 roku paliwo kosztowało powyżej 6 złotych, dzisiaj ceny są nieznacznie powyżej 4 złotych. To ogromna różnica.

Poza tym nawet gdyby ta podwyżka rzeczywiście wynosiła 20 groszy to myślę, że jeśli kierowcy będą wiedzieć, że te pieniądze idą w całości na drogi i przede wszystkim zobaczą, że stan tych dróg się poprawia, to nie będzie problemu. Powiedzmy sobie szczerze, że nawet dzisiaj często między jedną stacją a drugą i to położonymi blisko siebie ta różnica w cenie wynosi 20 groszy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • samorzadowiec , 2017-07-12 14:48:02

    To będzie fundusz wyborczy Pisu , przecież tego nie dostanie nikt spoza jej członków. A podwyżka czy aby tylko 20 groszy? A gdzie vat ? To będzie co najmniej 25 groszy .
  • MKo, 2017-07-12 14:09:14

    Pięknie to Pan poseł tłumaczy. Szkopuł w tym, że mu nie wierzę ani na jotę.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.