• PARTNERZY PORTALU

Gdańsk: Długie Pobrzeże i północny cypel Wyspy Spichrzów połączy kładka

• Pomiędzy Długim Pobrzeżem, a północnym cyplem Wyspy Spichrzów powstanie obrotowa kładka dla pieszych.
• Będzie miała 57 metrów długości i ok. 4,5 metra szerokości.
• Kładka ma być automatycznie otwierana na żądanie bosmanatu oraz kapitanatu portu jachtowego i mariny.
Gdańsk: Długie Pobrzeże i północny cypel Wyspy Spichrzów połączy kładka
Koszt budowy kładki w wysokości ok. 10 mln zł (fot.pixabay.com)

Obrotowa kładka dla pieszych o długości 57 metrów połączy Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów w historycznym centrum Gdańska. Powstanie według projektu Studio Bednarski Ltd z Londynu, które wygrało konkurs. Ma być gotowa pod koniec 2018 roku.

Kładka dla pieszych nad Motławą (od ul. św. Ducha) stanowi część zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku, atrakcyjnie położonego terenu w centrum miasta, który nie został odbudowany od zakończenia II wojny światowej. Przedsięwzięcie do 2023 roku ma zrealizować spółka celowa Granaria Development Gdańsk powołana przez konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland.

We wtorek podczas konferencji prasowej w Gdańsku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski podał, że kładka powstanie według projektu Studia Bednarski Ltd z Londynu. Prace konkursowe złożyło siedem zaproszonych zespołów projektowych. "To projekt, który w bardzo niewielkim stopniu ingeruje w nabrzeża i charakteryzuje się bardzo ładną linią" - tłumaczył Bielawski. Przekonywał, że kładka "ma bardzo ładną wystudiowaną linię plastyczną, kształt i nie stanowi żadnej bariery nawigacyjnej oraz w najmniejszym stopniu ingeruje w przestrzeń kulturową Głównego Miasta".

Obrotowa kładka dla pieszych będzie miała 57 metrów długości i ok. 4,5 metra szerokości. W środku kładki umieszczony będzie mechanizm obrotowy, a prześwit pozwoli na kursowanie tramwajów wodnych. Przy jej otwarciu powstaną dwa kanały żeglowne o szerokości 26 metrów każdy, co, jak przekonywano, nie pogorszy obecnych możliwości żeglugowych.

Zapewniano, że jej automatyczne otwarcie jak i zamknięcie będzie trwało po dwie minuty. W przypadku awarii, ręczne otwarcie ma trwać ok. 15 minut. Kładka ma być otwierana na każde żądanie bosmanatu oraz kapitanatu portu jachtowego i mariny.

Architekt Stefan Schleifer reprezentujący Studio Bednarski Ltd. z Londynu tłumaczył dziennikarzom, że "kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią". "Ma formę minimalistyczną, ale to po to, by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta" - wyjaśnił. Konstrukcja nawodna ważąca ok. 100 ton będzie wykonana ze stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła.

Koszt budowy kładki w wysokości ok. 10 mln zł zostanie poniesiony przez inwestora - spółkę Granaria Development Gdańsk.

Prezes Zarządu Immobel Poland Bartłomiej Hofman podał, że do tej pory w ramach zagospodarowania północnego cypla Wyspy m.in. w ub. roku w przetargu wybrano Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, które ma zaprojektować pierwszą część zabudowy cypla Wyspy (głównie mieszkania i hotel). Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego. Rozstrzygnięty został też przetarg na projekt przebudowy Mostu Stągiewnego. "Mamy projekt przebudowy układu komunikacyjnego i ruszyliśmy z pracami archeologicznymi" - powiedział PAP. Podał, że prace w ramach pierwszego etapu zabudowy rozpoczną się jesienią 2016 r. i potrwają ok. dwóch lat.

Pod koniec marca 2015 r. podpisana została umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym dla przedsięwzięcia - zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów. Stroną tego porozumienia były władze Gdańska oraz konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland, które dla realizacji tego projektu powołało spółkę celową Granaria Development Gdańsk.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE