Gdańsk, linia kolejowa do portu: Koniec remontu w sierpniu

Modernizacja towarowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku zakończy się w sierpniu - zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Gdańsk, linia kolejowa do portu: Koniec remontu w sierpniu
Na dwutorowej linii prace prowadzone są etapami, by umożliwić utrzymanie ruchu pociągów towarowych do portu (fot.pixabay.com)

Inwestycja o wartości 370 mln zł, która ma sześciokrotnie zwiększyć przepustowość trasy, jest częścią programu PLK poprawiającego dostęp kolejowy do portów.

Ewa Symonowicz-Ginter z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowała w poniedziałek, że dzięki modernizacji towarowej linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku, trasą będzie mogło przejechać więcej pociągów, z większą prędkością. Na trasie znajduje się most nad Martwą Wisłą. Od stycznia pociągi dojeżdżające do portu morskiego w Gdańsku korzystają już z jednego toru na nowym moście o długości 122 metrów.

Poprzednią przeprawą mogło przejechać 30 pociągów dziennie, nową - 180. Symonowicz-Ginter podała, że w drugiej połowie kwietnia most ma zostać oświetlony, a w czerwcu planowane jest rozpoczęcie ostatnich prac związanych z usuwaniem filarów starego mostu.

Czytaj też: Tory kolejowe czeka likwidacja. PKP chce by samorządy je zrewitalizowały

Na dwutorowej linii prace prowadzone są etapami, by umożliwić utrzymanie ruchu pociągów towarowych do portu. Obecnie pociągi kursują zmodernizowanym torem; trwa przebudowa przejazdów, siedemnastu obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym pod drugim.

Za 4 mln powstał 17-metrowy wiadukt przy ulicy Siennej, po którym przebiega dwutorowa linia. W trakcie budowy są jeszcze dwa wiadukty - dwutorowy przy ulicy Wosia Budzysza i jednotorowy na Lenartowicza, których koszt wyniesie 8,5 mln zł. Przy obiektach zakończono roboty fundamentowe, a obecnie realizowane są prace związane ze wznoszeniem nowych przyczółków. W maju na gotowych przyczółkach zostaną osadzone stalowe przęsła mostu.

W ramach modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem docelowo ma powstać ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych ma być ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Obecnie pociągi jeżdżą z prędkością 20 - 50 km/h, po modernizacji pojadą dwukrotnie szybciej, tj. 100 km/h. Sześciokrotnie zwiększy się też przepustowość trasy i będą mogły z niej korzystać cięższe składy.

Modernizacja linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest częścią programu inwestycji PLK poprawiających warunki dla transportu towarów koleją.

PLK zamierzają zrealizować do 2020 roku program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz - Trójmiasto. Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości linii, skrócenie czasu przewozu ładunków oraz spowodują znaczący wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Spółka w marcu podała, że wiosną ruszą przetargi na dokumentację projektową dotyczącą modernizacji infrastruktury portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE