• PARTNERZY PORTALU

Gdańsk, pociągi do portu jeżdżą po nowym moście nad Martwą Wisłą

• Pociągi dojeżdżające do portu morskiego w Gdańsku korzystają już z nowego mostu nad Martwą Wisłą.
• Do użytku został oddany jeden z dwóch planowanych torów.
• Docelowo inwestycja pozwoli na sześciokrotne zwiększenie liczby przejeżdżających tą trasą pociągów.
Gdańsk, pociągi do portu jeżdżą po nowym moście nad Martwą Wisłą
Nowy most w Gdańsku (fot.mat.prasowe)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały w komunikacie, że w czwartek pociągi przejechały po nowym moście nad Martwą Wisłą i po 12-kilometrowym zmodernizowanym odcinku linii 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańskiego.

"Nowy most o długości 122 metrów i wadze 2 tys. ton umożliwia jazdę z prędkością 100 km na godzinę" - podano. Po starym, jednotorowym moście składy mogły jeździć z prędkością 20 kilometrów na godzinę. Nowy most umożliwia też przejazd cięższych składów.

Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyjaśnił, że do użytku został oddany jeden tor przebiegający przez most; drugi ma być oddany w sierpniu bieżącego roku. Nowy most kolejowy zastąpił starą przeprawę - obrotowy most kolejowy, który będzie zdemontowany.

Docelowo, gdy na nowym moście będą dwa tory, w ciągu doby będzie mogło po nim przejechać do 200 pociągów (to ok. 6 razy więcej niż dotąd).

Nowa przeprawa przyczyni się też do poprawy warunków żeglugi w tej części Martwej Wisły. Podano, że "konstrukcja została osadzona wyżej od poprzedniej oraz nie ma filarów". Dzięki temu pod mostem mogą przepływać większe jednostki z większą ilością ładunku. "Jak podkreślają operatorzy portu, wysokość przeprawy umożliwi transport nie jednej, jak dotychczas, ale nawet trzech warstw kontenerów osadzonych na barce" - podano.

Pod nowym mostem przepływać mogą jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).

Budowa nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia docelowo ma powstać ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych ma być ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował, że realizacja inwestycji zakończy się w sierpniu bieżącego roku.

W 2015 r. Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej i przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. W porcie realizowany jest też największy w historii firmy plan inwestycyjny. Udział Portu Gdańsk w polskim rynku przeładunków morskich wyniósł 46,5 proc. W ciągu ośmiu lat zanotowano wzrost przeładunków w porcie o 100 proc.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

No właśnie. Nowy most jest kilkadziesiąt metrów dalej.
Wygląda mniej okazale, ale też ładny :)

slaw, 2016-01-25 08:52:47 odpowiedz

Fajna fotka... tylko że to nie ten most!
Most wantowy nie jest mostem kolejowym

Aga A, 2016-01-22 11:21:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE