PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdańsk, pociągi do portu jeżdżą po nowym moście nad Martwą Wisłą

  • pap/pt    21 stycznia 2016 - 19:11
Gdańsk, pociągi do portu jeżdżą po nowym moście nad Martwą Wisłą
Nowy most w Gdańsku (fot.mat.prasowe)

• Pociągi dojeżdżające do portu morskiego w Gdańsku korzystają już z nowego mostu nad Martwą Wisłą.
• Do użytku został oddany jeden z dwóch planowanych torów.
• Docelowo inwestycja pozwoli na sześciokrotne zwiększenie liczby przejeżdżających tą trasą pociągów.




PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały w komunikacie, że w czwartek pociągi przejechały po nowym moście nad Martwą Wisłą i po 12-kilometrowym zmodernizowanym odcinku linii 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańskiego.

"Nowy most o długości 122 metrów i wadze 2 tys. ton umożliwia jazdę z prędkością 100 km na godzinę" - podano. Po starym, jednotorowym moście składy mogły jeździć z prędkością 20 kilometrów na godzinę. Nowy most umożliwia też przejazd cięższych składów.

Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyjaśnił, że do użytku został oddany jeden tor przebiegający przez most; drugi ma być oddany w sierpniu bieżącego roku. Nowy most kolejowy zastąpił starą przeprawę - obrotowy most kolejowy, który będzie zdemontowany.

Docelowo, gdy na nowym moście będą dwa tory, w ciągu doby będzie mogło po nim przejechać do 200 pociągów (to ok. 6 razy więcej niż dotąd).

Nowa przeprawa przyczyni się też do poprawy warunków żeglugi w tej części Martwej Wisły. Podano, że "konstrukcja została osadzona wyżej od poprzedniej oraz nie ma filarów". Dzięki temu pod mostem mogą przepływać większe jednostki z większą ilością ładunku. "Jak podkreślają operatorzy portu, wysokość przeprawy umożliwi transport nie jednej, jak dotychczas, ale nawet trzech warstw kontenerów osadzonych na barce" - podano.

Pod nowym mostem przepływać mogą jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).

Budowa nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia docelowo ma powstać ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych ma być ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował, że realizacja inwestycji zakończy się w sierpniu bieżącego roku.

W 2015 r. Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej i przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. W porcie realizowany jest też największy w historii firmy plan inwestycyjny. Udział Portu Gdańsk w polskim rynku przeładunków morskich wyniósł 46,5 proc. W ciągu ośmiu lat zanotowano wzrost przeładunków w porcie o 100 proc.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • slaw, 2016-01-25 08:52:47

    No właśnie. Nowy most jest kilkadziesiąt metrów dalej. Wygląda mniej okazale, ale też ładny :)
  • Aga A, 2016-01-22 11:21:28

    Fajna fotka... tylko że to nie ten most! Most wantowy nie jest mostem kolejowym

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.