Gdańsk, tunel pod Martwą Wisła: Pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce gotowy

• Zakończyła się budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
• Na majówkę tunel powinien być udostępniony dla ruchu.
• Obecnie trwają ostatnie odbiory inwestycji.
• 23 kwietnia będzie "dzień otwarty tunelu".

Gdańsk, tunel pod Martwą Wisła: Pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce gotowy
Paweł Adamowicz zauważył, że tunel pod Martwą Wisłą to pierwszy podwodny tunel drogowy w kraju (fot.gdansk.pl)

W środę (6 kwietnia) podczas konferencji prasowej w tunelu pod Martwą Wisłą Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK - miejska spółka nadzorująca inwestycję) podał, że "formalnie generalny wykonawca (hiszpańska firma OHL) ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie".

Przyznał, że liczy, że za kilka dni zakończą się prace odbiorowe w tunelu. Obecnie pracują 64 zespoły, które dokonują odbiorów w zakresie np. jezdni, kwestii technicznych, zarządzania, technologii, elektryki. Kontrole przeprowadzają m.in. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny.

Czytaj też: Najważniejsze inwestycje na Pomorzu: tunel, most, drogi

Wcześniej Instytut Techniki Budowlanej z Warszawy przeprowadził niezależny test sprawdzający bezpieczeństwo i scenariusz pożarowy obowiązujący w tunelu. Stwierdził, że zarówno system wentylacji jak i powiązane z nim elementy automatyki pożarowej funkcjonują skutecznie i zgodnie z przyjętym scenariuszem pożarowym.

Po zakończonej procedurze odbiorowej oraz uzyskaniu pozytywnych opinii instytucji kontrolujących, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gdańsku wyda pozwolenie na użytkowanie tunelu. Następnie tunel zostanie przekazany do Zarządu Dróg i Zieleni, który będzie operował obiektem. "To ZDiZ zdecyduje, w którym dniu dopuści ruch w tunelu, ale - jak ocenił Trykosko - powinno to nastąpić niezwłocznie po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie". "W ciągu tygodnia - najdalej dwóch - powinniśmy być w stanie podać oficjalny termin otwarcia tunelu dla ruchu pojazdów" - zapowiedział.

fot.gdansk.pl
fot.gdansk.pl

"Mamy nadzieję, że na majówkę będzie można tunelem przejechać" - powiedziała rzeczniczka GIK, Magdalena Skorupko-Kaczmarek.

Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska. Ze zwycięskiego konsorcjum została tylko hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL), która zdecydowała się dokończyć inwestycję. Na opóźnienie zakończenia prac miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru.

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto, czyli - jak podkreślił Trykosko - "dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu". W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE. Opóźnienie zakończenia inwestycji nie wpłynęło na wzrost kosztów budowy. Kontrakt na budowę podpisano w październiku 2011 r. a roboty rozpoczęły się wiosną 2012 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.