PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdańsk: Wyremontowano tunel wjazdowy do Twierdzy Wisłoujście

  • PAP/MN    13 października 2016 - 15:50
Gdańsk: Wyremontowano tunel wjazdowy do Twierdzy Wisłoujście
Twierdza Wisłoujście jest jednym z obiektów pozostających pod pieczą Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. (fot. Gdańsk, wikipedia.org)

• Zakończyły się prace konserwatorskie przy tunelu zapewniającym wjazd do fortu carre - centralnego punktu gdańskiej Twierdzy Wisłoujście.
• Ściany tunelu zyskały nowe, "oddychające" tynki, wyremontowano też przylegle pomieszczenia i dwoje oryginalnych 400-letnich wrót.




Twierdza Wisłoujście jest jednym z obiektów pozostających pod pieczą Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (MHMG). W czwartek 13 października pracownicy placówki zaprezentowali na konferencji prasowej efekt prac remontowych, jakie prowadzane były przy tunelu wjazdowym do fortu carre od połowy czerwca.

W ramach prac wykonano m.in. zewnętrzną izolację obiektu, który ma formę murowanej poterny (rodzaj podziemnego tunelu przysypanego od góry ziemią). "Zdjęliśmy zewnętrzną warstwę ziemi i położyliśmy membranę izolującą, którą na powrót przykryliśmy ziemią. Wykonaliśmy też drenaż, który odprowadza wodę. To wszystko sprawia, że do murów poterny nie przedostaje się teraz wilgoć" - wyjaśnił w trakcie konferencji Maciej Szczepkowski, który - z ramienia MHMG - kierował pracami remontowymi.

Szczepkowski dodał, że silne deszcze, które padały latem, przetestowały izolację i sprawdziła się ona w stu procentach.

Czytaj też: Polska ze wsparciem o organizację Expo 2022

W ramach prac z wewnętrznych ścian poterny skuto też tynki położone w latach 70., kiedy to Twierdza służyła za magazyn jednemu z lokalnych przedsiębiorstw. "Tynki te - mocne, grube, cementowe, bardzo szczelne, sprawiały, że mury poterny nie oddychały, a gromadząca się w nich woda nie miała dróg ujścia, co bardzo niekorzystnie wpływało na cegły" - wyjaśnił Szczepkowski, przypominając, że jeszcze niedawno ze ścian poterny miejscami tynk odpadał grubymi płatami, odsłaniając pokruszone, uszkodzone przez wilgoć cegły.

Cementowy tynk zastąpiono specjalnym tynkiem konserwatorskim. "Tynk ten można porównać do goreteksu: pozwala on odparowywać wilgoć z murów, nie przepuszczając jednak wody w drugą stronę" - zaznaczył Szczepkowski, dodając, że zawarte w tynku składniki wiążą także szkodliwe sole odparowujące - wraz z wilgocią - ze ścian poterny.

Prace konserwatorskie objęły również trzy pomieszczenia przylegające do poterny, a służące niegdyś za magazyny lub zaplecze dla strażników pilnujących wjazdu. Jedno z tych pomieszczeń odkryto niedawno: zostało ono zamurowane najprawdopodobniej w latach 70. ub. wieku. "Wiedzieliśmy o istnieniu tego pomieszczenia, bo znajdowało się ono na planach, ale nie znaliśmy jego precyzyjnej lokalizacji: wskazała ją nam dopiero szczelina w tynku" - wyjaśnił Szczepkowski.

Restaurację i konserwację przeszła także para zabytkowych drewnianych wrót zamykających wjazdy do poterny. Około 400-letnie dębowe drewno oczyszczono z kilku warstw farby, naprawiono też zawiasy i inne elementy, co przywróciło wrotom funkcjonalność.

Czytaj tez: Ta inwestycja zapewni bezpieczeństwo 5,2 mln mieszkańcom Polski

Prace przy tunelu wjazdowym do Twierdzy kosztowały około 570 tys. zł brutto. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (prawie 464 tys. zł), a resztę środków wyłożyło MHMG.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.