PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdański tunel pod Wisłą coraz bliżej otwarcia

  • PAP    27 grudnia 2015 - 12:39
Gdański tunel pod Wisłą coraz bliżej otwarcia

Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z najważniejszych i największych inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku (fot. Tadeusz Rudzki/wikipedia/CC BY-SA 4.0)

Prace budowlane w gdańskim tunelu pod Martwą Wisłą zakończą się w tym roku. W przyszłym do wykonania pozostaną roboty instalacyjne, rozruch systemów i odbiory. Wykonawca - firma OHL ma czas do 21 kwietnia, aby uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu. Koszt inwestycji przekracza 1 mld zł.




Przed Świętami Bożego Narodzenia skończono układanie nawierzchni bitumicznej. Użyto do tego ponad 250 ton asfaltu wyprodukowanego przez Grupę Lotos.

Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z najważniejszych i największych inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku. Składa się z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

Tunel jest ważny dla wszystkich, którzy wjeżdżają do Gdańska od strony Warszawy, Łodzi i Kaliningradu. Zakłada się, że dzięki przeprawie uda się między innymi wyeliminować ruch samochodów ciężarowych ze śródmieścia.

W tunelu będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się, poruszania się pieszo i na rowerze. Na obu końcach tunelu będą duże centrale zarządzające ruchem.

Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym wykonanym w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna o długości około 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów, należała do największych tego typu urządzeń na świecie. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się około 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.

W w konstrukcji już po wydrążeniu znalazło się prawie 4.300 ton stal i 25.000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (1)

  • HARRY0, 2015-12-29 03:02:28

    Wszystko fajnie tylko czemu znowu asfalt? liczyłem na to, że samorząd zdecyduje się jednak na dużo trwalsze rozwiązanie jakim byłaby droga betonowa, a tu niestety... jeśli już robimy takie inwestycje, to róbmy porządnie, a nie oszczędzamy na technice wykonania drogi. Coś czuję, że już za rok zobaczy...my pierwsze remonty i naprawy, a można było tego uniknać...  rozwiń