Gdański tunel pod Wisłą coraz bliżej otwarcia

Prace budowlane w gdańskim tunelu pod Martwą Wisłą zakończą się w tym roku. W przyszłym do wykonania pozostaną roboty instalacyjne, rozruch systemów i odbiory. Wykonawca - firma OHL ma czas do 21 kwietnia, aby uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu. Koszt inwestycji przekracza 1 mld zł.
Gdański tunel pod Wisłą coraz bliżej otwarcia
Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z najważniejszych i największych inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku (fot. Tadeusz Rudzki/wikipedia/CC BY-SA 4.0)

Przed Świętami Bożego Narodzenia skończono układanie nawierzchni bitumicznej. Użyto do tego ponad 250 ton asfaltu wyprodukowanego przez Grupę Lotos.

Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z najważniejszych i największych inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku. Składa się z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

Tunel jest ważny dla wszystkich, którzy wjeżdżają do Gdańska od strony Warszawy, Łodzi i Kaliningradu. Zakłada się, że dzięki przeprawie uda się między innymi wyeliminować ruch samochodów ciężarowych ze śródmieścia.

W tunelu będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się, poruszania się pieszo i na rowerze. Na obu końcach tunelu będą duże centrale zarządzające ruchem.

Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym wykonanym w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna o długości około 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów, należała do największych tego typu urządzeń na świecie. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się około 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.

W w konstrukcji już po wydrążeniu znalazło się prawie 4.300 ton stal i 25.000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wszystko fajnie tylko czemu znowu asfalt? liczyłem na to, że samorząd zdecyduje się jednak na dużo trwalsze rozwiązanie jakim byłaby droga betonowa, a tu niestety... jeśli już robimy takie inwestycje, to róbmy porządnie, a nie oszczędzamy na technice wykonania drogi. Coś czuję, że już za rok zobaczy...my pierwsze remonty i naprawy, a można było tego uniknać... rozwiń

HARRY0, 2015-12-29 03:02:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE