GDDKiA: miliardowe inwestycje na Śląsku

  • wnp.pl (TE)
  • 02-07-2011
  • drukuj
Obecnie w woj. śląskim trwa budowa dróg, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, o łącznej wartości kilku miliardów złotych – wynika z informacji GDDKiA.
GDDKiA: miliardowe inwestycje na Śląsku

Najkosztowniejszym projektem jest trwająca od lipca 2009 r. budowa 16-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Piekar Śląskich.

Jego wartość wynosi 1,8 mld zł brutto, a wykonawcą jest konsorcjum Budimeksu i Mostostalu Warszawa. Zakończenie robót i oddanie trasy do ruchu zaplanowano na wiosnę 2012 r.

Odcinek A1 z Piekar Śląskich do Zabrza Maciejowa od czerwca 2009 r. realizuje hiszpański Dragados, który 20-kilometrowy fragment autostrady wybuduje za 1,2 mld zł brutto. Prace mają zakończyć się wiosną przyszłego roku.

Kolejny odcinek A1, od Zabrza Maciejowa do Gliwic Sośnicy, realizuje konsorcjum Polimeksu-Mostostalu. Wartość robót, trwających na 6-kilometrowym odcinku od marca 2009 r., wynosi 1,1 mld zł brutto.

Zakończenie robót planowane jest na sierpień 2011 r., a miesiąc później z odcinka będą mogli korzystać kierowcy.

Od końca 2007 r. w budowie znajduje się 18-kilometrowy odcinek A1 ze Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Kontrakt o wartości 1,1 mld zł brutto przypadł austriackiemu Alpine Bau.

W grudniu 2010 r. – przy 50-procentowym zaawansowania inwestycji – GDDKiA zerwała kontrakt z firmą, jako powód podając opóźnienia w realizowaniu kontraktu. Natomiast Alpine Bau tłumaczyło opóźnienie wadliwym projektem jednego z mostów.

W sierpniu 2010 r. rozstrzygnięto nowy przetarg na dokończenie inwestycji, który dzięki najtańszej ofercie – w wysokości 555 mln zł brutto – ponownie wygrało Alpine Bau.

Pierwotnie ta część autostrady A1 miała powstać do sierpnia 2010 r.; obecny termin to wiosna 2012 r. Austriacka firma domaga się od GDDKiA odszkodowania za wyrzucenie z placu budowy.

W woj. śląskim trwają też prace na budowie dwóch odcinków drogi ekspresowej S69. Pierwszy z nich to realizowana od końca 2008 r. północno-wschodnia obwodnica Bielska-Białej, o długości 12-kilometrów.

Jej oddanie do ruchu zaplanowano w październiku 2011 r. Koszt inwestycji, prowadzonej przez konsorcjum firmy Hermann Kirchner Polska, wynosi 1,2 mld zł brutto.

Natomiast do końca przyszłego roku ma zostać ukończony przez konsorcjum Polimeksu-Mostostalu 15-kilometrowy odcinek S69 z Bielska-Białej do Żywca. Wartość trwającej od lipca 2010 r. inwestycji wynosi blisko 790 mln zł brutto.


 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.