Gdzie powstają nowe galerie i centra handlowe

Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach – Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową.
Gdzie powstają nowe galerie i centra handlowe
Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 tys. m kw powierzchni)

Obecnie w budowie jest 590 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego aż 252 tys. m kw. przypada na główne aglomeracje, wynika z raportu firmy doradczej JLL.

Pod koniec II kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła 12,54 mln m kw., z czego najwięcej – 8,96 mln m kw. (72 proc.) przypadało na centra handlowe; 3,39 mln m kw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,19 mln m kw. (1 proc.) na centra wyprzedażowe.

- W I półroczu oddano do użytku 148 600 m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 46 600 m kw. w II kw. Z wynikiem na poziomie 233 m kw. na 1 tys. mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 198 m kw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 260 m kw. – powiedział dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa JLL Jan Jakub Zombirt.

Od kwietnia do końca czerwca otwarto takie obiekty jak Galeria Neptun (25 000 m kw.) w Starogardzie Gdańskim i Galeria Corso (10 000 m kw.) w Świnoujściu. Zakończono też rozbudowy Galerii Sudeckiej (10 500 m kw.) i Galerii Venus (1 100 m kw.) w Świdniku.

Spośród innych formatów w II kw. oddano do użytku Outlet Center w Bydgoszczy, zwiększając łączną nową podaż handlową w II kw. o 54 600 m kw. (z czego 46 600 m kw. w centrach handlowych). Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 000 m kw.), ukończone w I kw.

- Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach – przede wszystkim we Wrocławiu i Poznaniu, ale również Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie, przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową. Całkowita powierzchnia w centrach handlowych w budowie sięga obecnie 590 000 m kw. Jednak w odróżnieniu od lat poprzednich, znacząca część – 252 000 m kw. - realizowana jest w dużych aglomeracjach – dodał Zombirt.

We Wrocławiu, Unibail-Rodamco rozpoczął realizację projektu Wroclavia (64 000 m kw.), a w Poznaniu Apsys jest bardzo zaawansowany z centrum Posnania (100 000 m kw.).

Rosną wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową

Konkurencja w tych miastach będzie duża, ponieważ już teraz wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową na 1000 mieszkańców są relatywnie wysokie - 617 m kw. we Wrocławiu i 622 m kw. w Poznaniu, przy średnim poziomie wskaźnika dla największych aglomeracji na poziomie 502 m2, podano również.

W Łodzi powstaje centrum handlowe Sukcesja (46000 m2), w Trójmieście Galeria Metropolia (34 000 m kw.), a budowa Forum Gdańsk (62 000 m kw.) rozpocznie się niebawem. W Aglomeracji Katowickiej na ukończeniu jest Supersam (23 000 m kw.) w Katowicach oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 400 m kw.).

 W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 m kw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC - Galerii Wilanów (61 000 m kw.) wciąż trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

W trakcie zaawansowanych prac jest też kilka innych obiektów w Aglomeracji Warszawskiej: Ferio Wawer (12 500 m kw.), Fabryka Wołomin (30 000 m kw.), Galeria Legionowo (10 500 m kw.), rozbudowa centrum Wola Park (17 600 m kw.) oraz Hala Koszyki (7 500 m kw. powierzchni handlowej i 13 000 m kw. biurowej).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.