PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdzie powstają nowe galerie i centra handlowe

  • pap    15 lipca 2015 - 19:48
Gdzie powstają nowe galerie i centra handlowe
Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 tys. m kw powierzchni)

Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach – Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową.




Obecnie w budowie jest 590 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego aż 252 tys. m kw. przypada na główne aglomeracje, wynika z raportu firmy doradczej JLL.

Pod koniec II kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła 12,54 mln m kw., z czego najwięcej – 8,96 mln m kw. (72 proc.) przypadało na centra handlowe; 3,39 mln m kw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,19 mln m kw. (1 proc.) na centra wyprzedażowe.

- W I półroczu oddano do użytku 148 600 m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 46 600 m kw. w II kw. Z wynikiem na poziomie 233 m kw. na 1 tys. mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 198 m kw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 260 m kw. – powiedział dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa JLL Jan Jakub Zombirt.

Od kwietnia do końca czerwca otwarto takie obiekty jak Galeria Neptun (25 000 m kw.) w Starogardzie Gdańskim i Galeria Corso (10 000 m kw.) w Świnoujściu. Zakończono też rozbudowy Galerii Sudeckiej (10 500 m kw.) i Galerii Venus (1 100 m kw.) w Świdniku.

Spośród innych formatów w II kw. oddano do użytku Outlet Center w Bydgoszczy, zwiększając łączną nową podaż handlową w II kw. o 54 600 m kw. (z czego 46 600 m kw. w centrach handlowych). Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 000 m kw.), ukończone w I kw.

- Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach – przede wszystkim we Wrocławiu i Poznaniu, ale również Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie, przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową. Całkowita powierzchnia w centrach handlowych w budowie sięga obecnie 590 000 m kw. Jednak w odróżnieniu od lat poprzednich, znacząca część – 252 000 m kw. - realizowana jest w dużych aglomeracjach – dodał Zombirt.

We Wrocławiu, Unibail-Rodamco rozpoczął realizację projektu Wroclavia (64 000 m kw.), a w Poznaniu Apsys jest bardzo zaawansowany z centrum Posnania (100 000 m kw.).

Rosną wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową

Konkurencja w tych miastach będzie duża, ponieważ już teraz wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową na 1000 mieszkańców są relatywnie wysokie - 617 m kw. we Wrocławiu i 622 m kw. w Poznaniu, przy średnim poziomie wskaźnika dla największych aglomeracji na poziomie 502 m2, podano również.

W Łodzi powstaje centrum handlowe Sukcesja (46000 m2), w Trójmieście Galeria Metropolia (34 000 m kw.), a budowa Forum Gdańsk (62 000 m kw.) rozpocznie się niebawem. W Aglomeracji Katowickiej na ukończeniu jest Supersam (23 000 m kw.) w Katowicach oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 400 m kw.).

 W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 m kw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC - Galerii Wilanów (61 000 m kw.) wciąż trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

W trakcie zaawansowanych prac jest też kilka innych obiektów w Aglomeracji Warszawskiej: Ferio Wawer (12 500 m kw.), Fabryka Wołomin (30 000 m kw.), Galeria Legionowo (10 500 m kw.), rozbudowa centrum Wola Park (17 600 m kw.) oraz Hala Koszyki (7 500 m kw. powierzchni handlowej i 13 000 m kw. biurowej).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.