Gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy? Adamczyk: Najlepiej między Łodzią a Warszawą

Centralny Port Lotniczy powinien być dobrze skomunikowany z głównymi trasami drogowymi i być łatwo dostępny, dzięki sprawnej komunikacji kolejowej - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy? Adamczyk: Najlepiej między Łodzią a Warszawą
Zdaniem ministra infrastruktury Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą (fot.pixabay.com)

• Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą, blisko głównych szklaków komunikacyjnych - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
• Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady.
• Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana.

We wtorek (14 marca) Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Szef MIB był pytany w TVP1 o to, gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy. Jego zdaniem, lotnisko powinno być zlokalizowane między Łodzią a Warszawą. "Jeżeli mówimy o dobrym dostępie do szlaków kolejowych, z ewentualną ich częściową przebudową, do autostrady A2 i autostrady A1, to geograficznie między Łodzią a Warszawą; dzisiaj tyle można powiedzieć" - odparł minister. Zaznaczył, że CPL powinien być dobrze skomunikowany z "głównymi trasami drogowymi" i być łatwo dostępny, "dzięki sprawnej komunikacji kolejowej dla wszystkich warszawiaków".

Czytaj też: W Polsce powinno powstać lotnisko zapewniające połączenia z całym światem

Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady. "Proces realizacji takiego dużego przedsięwzięcia (...), to proces około dziesięciu lat. My mówimy o rozpoczęciu przygotowań i realizacji, do momentu dopóty wystartuje pierwszy samolot, nie dopóty kiedy powstaną pasy startowe, dworce lotnicze, infrastruktura komunikacyjna" - mówił.

Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana. "Tego typu inwestycje to swoista sztafeta (..) gdyby na końcówce rządził ktoś inny, nie wyobrażam sobie, by zablokował taką inwestycję" - powiedział minister. Podkreślił, że w przypadku CPL "nie powtórzy się sytuacja, która wydarzyła się w Modlinie przed kilkoma laty".

Czytaj też: Centralny Port Lotniczy zagrożeniem dla lotniska Chopina. Co z innymi portami w regionach?

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE