Gliwice: 14 grudnia otwarcie dworca kolejowego po modernizacji

• Na 14 grudnia zarządca dworcowej infrastruktury, spółka PKP SA, zaplanował otwarcie gliwickiego dworca kolejowego po modernizacji.
•  Udostępniany oficjalnie, po kilkukrotnie przesuwanych terminach zakończenia prac, obiekt ma należeć do kategorii dworców premium.
Gliwice: 14 grudnia otwarcie dworca kolejowego po modernizacji
Budynek został gruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę. (fot. PKP/Pracownia architektoniczna PAS Projekt Archi Studio)

Do obiektów kategorii premium PKP SA zalicza ważne węzły komunikacyjne, obsługujące ruch krajowy i międzynarodowy.

O przekazanym przez inwestora terminie oficjalnego otwarcia obiektu poinformował w czwartek w swoim biuletynie informacyjnym gliwicki samorząd. Na 14 grudnia zaplanowano m.in. prezentację nowych dworcowych funkcjonalności, warsztaty dla kolejowych zapaleńców i zabawy dla dzieci.

Miasto zaakcentowało, że modernizacja dworca była największą inwestycją od czasu jego budowy w latach 20. ub. wieku. Budynek został gruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę.

Wyremontowano i podświetlono elewację budynku wraz z detalami architektonicznymi. Renowacji poddano mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Gruntownie przebudowano perony - wykonano nową nawierzchnię, tunele i zupełnie nową konstrukcję zadaszenia nad peronami. W obrębie stacji wymieniono tory, pod którymi zamontowano maty wibroizolacyjne.

Czytaj też: Dworzec w Gliwicach po remoncie. Warto było czekać?

Dwa dworcowe hole - główny i mniejszy, tzw. autobusowy - połączono korytarzem. Pojawiły się nowe wyświetlacze, wymieniono system informacji głosowej, zniesiono bariery architektoniczne, zamontowano ruchome schody i windy, obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety. Zastosowano też rozwiązania dla osób niedosłyszących i słabowidzących.

Część powierzchni obiektu PKP SA przeznaczyły do wynajęcia. W budynku - za halą główną, w łączniku i w tzw. holu autobusowym - mają znaleźć się m.in. księgarnia, sklep spożywczy, drogeria i lokal gastronomiczny. Inna część powierzchni ma być przeznaczona na cele biurowe.

Przy okazji kompleksowej przebudowy dworca samorząd zlecił remont należącego do miasta fragmentu tunelu umożliwiającego przejście pod dworcem do ul. Tarnogórskiej. Tunel wyczyszczono, naprawione zostały tynki i oświetlenie. Nad rampą wymieniono panele w zadaszeniu. Ściany i posadzki pokryto powłoką antygraffiti.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, był jednym z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadziły je spółki PKP SA, do której należy gmach dworca oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.

W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, do przełomu III i IV kw. br., co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa miała znacznie szerszy zakres.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE