Gliwice będą miały nowy dworzec

Kosztem 30 mln zł do 2013 r. dworzec kolejowy w Gliwicach ma zyskać nowe oblicze. Budynek będzie miał m.in. odnowioną elewację i poczekalnię oraz zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Gliwice będą miały nowy dworzec

To jedna z najważniejszych inwestycji planowanych na Śląsku przez PKP. Jeszcze w tym roku ruszy budowa nowego dworca w Katowicach, przygotowany jest też remont dworca w Zawierciu.

Jak poinformowała w piątek Paulina Jankowska z zespołu ds. relacji mediami PKP, kolejowa spółka planuje rozpoczęcie modernizacji gliwickiego dworca w 2011 r. Dwa lata później z odnowionego budynku będą mogli już korzystać podróżni.

Inwestycja ma uczynić wybudowany 86 lat temu obiekt bardziej przyjaznym dla pasażerów. Przebudowa obejmie budynek dworca wraz z przylegającym do niego placem. Poza odnowieniem elewacji, kolej planuje też wymienić instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną i system centralnego ogrzewania obiektu.

Wnętrze dworca zyska nową aranżację oraz dodatkową strefę oczekiwania dla podróżnych. Dworcowa hala zostanie połączona pasażem ze znajdującym się obok dworcem autobusowym, a w poruszaniu się po odnowionym obiekcie pomoże ujednolicony system oznakowań.

Podczas około dwuletniego czasu przebudowy poszczególne części budynku mają być wyłączane z użytkowania. Kolej chce sfinansować inwestycję z własnych funduszy i środków budżetu państwa. Gliwicki dworzec jest jednym z najważniejszych w regionie. Rocznie przewija się przez niego blisko 5,8 mln ludzi.

Modernizacja dworca w Gliwicach to nie jedyna kolejowa inwestycja w regionie. Do 2012 r., kosztem ok. 240 mln euro, nowy dworzec i jego otoczenie mają powstać w Katowicach. Przestrzeń wokół dworca będzie zagospodarowana m.in. na potrzeby handlu, usług i biur. W lipcu 2009 r. PKP zawarło umowę w tej sprawie z hiszpańską firmą Neinver. Prace ruszą w tym roku.

PKP inwestują obecnie w remonty i modernizacje ponad czterdziestu dworców kolejowych w Polsce. To największy program inwestycyjny w tym zakresie od 20 lat. Do 2012 r. koleje wydadzą na ten cel ok. 980 mln zł, m.in. ze środków UE, budżetu państwa i środków własnych. Dokumentacja wielu projektów jest już gotowa; prace budowlane na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie tego roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE