PARTNER PORTALU
  • BGK

Gliwice: zdekomunizowana ulica w centrum będzie pierwszym woonerfem

  • PAP/JS    1 marca 2018 - 20:48
Gliwice: zdekomunizowana ulica w centrum będzie pierwszym woonerfem
Samochody będą mogły poruszać się z prędkością do 20 km/h, a pierwszeństwo zawsze będą mieli piesi (fot. Wiz. Projarch Damian Kałdonek/UM Gliwice)

Zdekomunizowana w ostatnich dniach ulica w centrum Gliwic – dotychczasowa ul. Józefa Wieczorka – jeszcze w marcu zmieni się w pierwszy w mieście tzw. woonerf, czyli podwórzec, będący jednocześnie ulicą, deptakiem i miejscem spotkań mieszkańców.




  • Według informacji miasta nowy woonerf w tym miejscu wyciszy ruch uliczny i stanie się przestrzenią sprzyjającą wypoczynkowi.
  • Samochody będą mogły poruszać się z prędkością do 20 km/h, a pierwszeństwo zawsze będą mieli piesi.
  • Początek i koniec 250-metrowego woonerfu będą wyznaczały duże donice z zielenią.

Termin woonerf pochodzi z języka holenderskiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza "ulicę do mieszkania"; polskim określeniem jest podwórzec. Termin dotyczy takiego projektowania ulic w strefie zurbanizowanej, aby przy zachowaniu kluczowych funkcji uspokoić ruch - stworzyć przestrzeń o wysokim poziomie bezpieczeństwa i walorach estetycznych.

Gliwicki samorząd poinformował o planowanym na połowę marca rozpoczęciu prac modernizacyjnych na ulicy noszącej jeszcze imię przedwojennego śląskiego działacza komunistycznego Józefa Wieczorka. Inwestycja ma być pierwszą taką w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W kraju można woonerfy można już spotkać m.in. w Łodzi.

Wydane w świetle tzw. ustawy dekomunizacyjnej zarządzenie zastępcze wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka, nadające tej ulicy imię związanego przez lata z Gliwicami kapelana regionalnej Solidarności o. Jana Siemińskiego, wchodzi w życie po upływie 14 dni od publikacji w Dzienniku Urzędowym Woj. Śląskiego, co nastąpiło 16 lutego br.

Ulica Wieczorka z zabytkowymi kamienicami zlokalizowana jest w pobliżu gliwickiej starówki, mniej więcej między kościołami Wszystkich Świętych i Podwyższenia Krzyża Świętego. Kiedyś jeździł tamtędy tramwaj, kilka lat temu zlikwidowano jednak tory i zmodernizowano nawierzchnię. To najstarsza ulica Gliwic poza dawnymi murami miejskimi.

Według informacji miasta nowy woonerf w tym miejscu wyciszy ruch uliczny i stanie się przestrzenią sprzyjającą wypoczynkowi. Samochody będą mogły poruszać się z prędkością do 20 km/h, a pierwszeństwo zawsze będą mieli piesi. Początek i koniec 250-metrowego woonerfu będą wyznaczały duże donice z zielenią.

Między nimi zorganizowanych zostanie dziesięć tzw. parkletów (chodzi o przestrzeń wydzieloną z chodnika lub jezdni, którą wypełnią elementy małej architektury, jak ławki, siedziska czy donice z zielenią). Parklety z jednej strony mają służyć odpoczynkowi i integracji mieszkańców; z drugiej - mają uspokoić ruch i zmniejszyć prędkość samochodów, m.in. poprzez konieczność omijania pewnych elementów.

Na całej długości ulicy pojawią się donice z drzewami (głównie klonami) oraz niska zieleń. Pojawią się też rowerowe stojaki oraz miejsca parkingowe, na których będzie można czasowo się zatrzymać.

Instalacja wysp i parkletów ma rozpocząć się między 12 a 16 marca. Podczas montażu zapewniony będzie dojazd do posesji, będzie jednak obowiązywał objazd dla autobusów. Zakończenie całości prac planowane jest w drugiej połowie miesiąca, przed przypadającym 21 marca pierwszym dniem wiosny. Woonerf będzie kosztował miasto ok. 500 tys. zł.

Projektant tego miejsca ma również wykonać projekt przebudowy i zagospodarowania najbardziej reprezentacyjnej gliwickiej ul. Zwycięstwa. Miejscowa firma Projarch do 26 maja ma przygotować sześć wariantów koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego i zagospodarowania przestrzeni odcinka ul. Zwycięstwa od ul. Dolnych Wałów do ul. Dubois.

Według czwartkowej informacji miasta obecnie trwają konsultacje z różnymi grupami społecznymi, mające pomóc w stworzeniu przestrzeni jak najbardziej przyjaznej wszystkim uczestnikom ruchu, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Ul. Zwycięstwa, którą kiedyś także jeździł zlikwidowany w Gliwicach tramwaj, ma stać się przyjazna dla wszystkich uczestników ruchu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.