PARTNER PORTALU
  • BGK

Gminom trzeba schetynówek i ochrony przed autami uciekającymi od płacenia za autostrady

  • pt    18 marca 2014 - 08:20
Gminom trzeba schetynówek i ochrony przed autami uciekającymi od płacenia za autostrady

Zdaniem samorządowców niezbędna jest konieczność objęcia wsparciem dróg niszczonych przez ciężki sprzęt podczas budowy nowych autostrad i dróg ekspresowych, a także wspieranie dróg regionalnych i lokalnych, po przeniesieniu na nie części ruchu tranzytowego, w wyniku objęcia dróg krajowych systemem opłat.




Samorządy zrzeszone w Związku Miast Polskich domagają się pilnego znowelizowania ustawy o drogach publicznych.

Gminy uważają, że bezwzględnie powinien być kontynuowany program rozbudowy modernizacji dróg lokalnych (schetynówki). Rząd powinien dostosować wysokość środków przeznaczonych na ten cel w sposób odpowiadający rzeczywistym potrzebom.

Zdaniem samorządowców niezbędna jest konieczność objęcia wsparciem dróg niszczonych przez ciężki sprzęt podczas budowy nowych autostrad i dróg ekspresowych, a także wspieranie dróg regionalnych i lokalnych, po przeniesieniu na nie części ruchu tranzytowego, w wyniku objęcia dróg krajowych systemem opłat.

Gminy postulują ustanowienie systemu współpracy inspekcji drogowej z jednostkami samorządu w zakresie pojazdów ciężarowych poruszających się po drogach lokalnych. Jak podkreślają samorządowcy – JST nie dysponują służbami mogącymi skutecznie kontrolować egzekwowanie niektórych znaków drogowych i ujawniać jazdy ponadnormatywne.

Zdaniem gmin zrzeszonych w ZMP trzeba wprowadzić zmiany także w Ustawie o autostradach i Krajowym Funduszu Drogowym.
Jak podkreślają samorządowy Ust. 1 a ustawy o autostradach zawiera wyłączenie miast na prawach powiatu, które nie znajduje żadnego uzasadnienia merytorycznego.

Jak przypominają w ZMP w roku 2003, uchwalając nowa ustawę o dochodach JST, zniesiono część drogową subwencji ogólnej, zwiększając o tę pulę środków udziały powiatów, miast na prawach powiatu i województw w podatku PIT.

Miastom na prawach powiatu pozostawiono odpowiedzialność za znajdujące się na ich terenie odcinki dróg krajowych, jednak pozbawiono je możliwości korzystania z szybko wzrastających środków z opłaty paliwowej i innych opłat drogowych.

Jak podkreślają samorządy mimo to nakłady tych miast na inwestycje drogowe na drogach innych niż gminne, zwłaszcza krajowych, w ostatnich latach silnie wzrosły, obciążając ich budżety w skali utrudniającej rozwój innych dziedzin.

Co ważne - zmiana ta umożliwiłaby np. dofinansowanie budowy tych odcinków dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, które stanowią przedłużenia dróg ekspresowych, mając szczególne znaczenie w sieci dróg krajowych.

Jak piszą miasta zrzeszone w ZMP art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przewiduje, że odcinek drogi, który zastąpiony został nowo wybudowanym odcinkiem, z chwilą oddania go do użytkowania, pozbawiony zostaje dotychczasowej kategorii i na mocy ustawy zaliczany jest automatycznie do kategorii dróg gminnych.

Równoznaczne jest to zatem z przejęciem na własność gminy nieruchomości zajmowanych przez wspomniane odcinki dróg, oraz obarczeniem gminy obowiązkami zarządcy takiej drogi.

Wiążą się z tym koszty utrzymania drogi w należytym stanie, które obejmują wypełnianie wszystkich obowiązków, o których mowa w art. 20 ustawy o drogach publicznych, w tym utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich itd., przeprowadzenie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających, przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników itd.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.