II linię metra wydrążą cztery tarcze

Tunele centralnego odcinka II linii metra w Warszawie wydrążą cztery, a nie trzy tarcze TBM.
II linię metra wydrążą cztery tarcze

Pierwsza z nich ma zacząć prace w kwietniu – poinformował wykonawca AGP Metro Polska. Początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku. „Chcemy odzyskać stracony czas i udowodnić warszawiakom, że zależy nam na wywiązaniu się z umowy z miastem” – powiedział rzecznik wykonawcy Mateusz Witczyński.

Czytaj też: Metro na Targówek i Wolę? Póki co potrzebny projekt

Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian.

Witczyński powiedział, że trzy tarcze są już w Polsce, choć złożona jest tylko jedna – na budowie przy rondzie Daszyńskiego. „Tarcze składane są pod ziemią, w szybie. Jedna została złożona na powierzchni, by zainteresowani budową metra mogli ją obejrzeć” – powiedział.

Pierwsza tarcza została nazwana „Marią” na cześć urodzonej w Warszawie (zabierz głos/oceń prezydenta) noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. To ona rozpocznie prace i wydrąży tunel północny między rondem Daszyńskiego a Powiślem.

Druga z tarcz – „Anna” nosząca imię księżnej Anny Mazowieckiej wydrąży tunel południowy między rondem Daszyńskiego o Powiślem oraz łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim.

Tunel południowy między stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński wydrąży trzecia tarcza – „Wisła”. Nowa tarcza, która nie ma jeszcze imienia – rozpocznie pracę na Powiślu i zacznie drążyć północny tunel w kierunku Dworca Wileńskiego – powiedział Witczyński.

Harmonogram budowy centralnego odcinka 2. linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ub.r. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach – Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Prace jednak się opóźniły. Wykonawca inwestycji AGP Metro Polska zapowiada, że pierwsza tarcza zacznie drążyć tunel w kwietniu.

W połowie listopada ub. roku prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk powiedział, że opóźnienia związane z drążeniem tunelu nie wpłyną na termin zakończenia inwestycji. Planowo budowa centralnego odcinka II linii metra ma się zakończyć w październiku 2013 r.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo– i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.