II nitka warszawskiego metra gotowa. Czas na odbiory techniczne

30 września minął termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie. Pasażerowie pojadą drugą nitką kolejki po zakończeniu odbiorów technicznych. Późnym wieczorem we wtorek otwarto Świętokrzyską, Prostą i Sokolą, w środę wieczorem dla ruchu ma zostać otwarta Targowa.
II nitka warszawskiego metra gotowa. Czas na odbiory techniczne

"To historyczna chwila, po trzech latach otwieramy ulice Świętokrzyską, Prostą i inne ulice, które są nad metrem" - powiedziała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, która na sygnał komisji technicznej ze współpracownikami odsunęła barierkę zastawiająca wjazd na Świętokrzyską.

Przypomniała, że w niedzielę z dziennikarzami odbyła przejażdżkę przez siedem stacji nowo zbudowanej drugiej linii podziemnej kolei. Ratusz chce ją udostępnić pasażerom w listopadzie. Odbiory techniczne mogą potrwać 30-60 dni.

Zobacz jak wygląda II linia metra w Warszawie (zdjęcia)

Po remoncie Świętokrzyska ma mniej miejsca dla samochodów, zyskała natomiast pasy rowerowe, a chodnik, dawniej niemal w całości wykorzystywany jako parking, zwrócono pieszym.

Prezydent pytana, czy nie boi się tuż przed wyborami korków, powiedziała: "Gdybym się czegokolwiek bała, tobym nie zbudowała centralnej linii". Przypomniała, że budowniczowie borykali się z problemami geologicznymi. "Generalnie budowanie drugiej linii metra w centrum Warszawy jest rzekłabym odważnym przedsięwzięciem" - dodała.

"Nie robię tego, by się chwalić. Cieszę się, że Warszawa jest dynamiczna, tętni życiem, że ma pierwszą linię, że wreszcie będzie miała centralny odcinek drugiej. Myślę już, że trzeba budować następnych 11 stacji"

Zapewniła, że tam, gdzie pozwalała na to podziemna infrastruktura, drzewa rosną, niektóre zostały przesadzone; na innych odcinkach - gdzie korzenie zagrażałyby kablom i rurom - zdecydowano się na rośliny w donicach.

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Po zakończeniu budowy nastąpią odbiory techniczne; w ciągu siedmiu dni zostanie ustalony ich harmonogram. Najpierw nastąpią odbiory wewnętrzne. Następnie odbiorów zewnętrznych dokonają m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.

"Chcielibyśmy, żeby metrem warszawiacy mogli pojechać jak najszybciej, ale na to, ile będą trwały odbiory techniczne, nie mamy wpływu, bo prowadzone będą przez niezależne od nas instytucje" - powiedziała zastępczyni rzecznika prasowego ratusza Agnieszka Kłąb. Podkreśliła, że ratusz nie będzie w żaden sposób wpływać na termin otwarcia m.in. z powodów bezpieczeństwa tysięcy ludzi, którzy mieliby korzystać z podziemnej kolei.

Na Świętokrzyskiej wytyczono nowe przejścia dla pieszych, miejsca parkingowe i przystanki autobusowe. Jezdnia, od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej, została zwężona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a od ul. Marszałkowskiej do ul. Kopernika do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Ul. Prosta została zamknięta 11 września 2010 r., Świętokrzyska i Sokola 4 i 5 czerwca 2011 r., a ul. Targowa 15 października 2011 r.

W związku z otwarciem ulic nastąpią zmiany w komunikacji miejskiej. Od 1 października ul. Prostą będą kursowały autobusy linii 105, 109, 159 i 178, a ul. Świętokrzyską linie 178 i 518. Na swoją starą trasę sprzed budowy metra (Wyścigi - Os. Górczewska) wróci linia tramwajowa nr 10.

Od 2 października zmienią się również trasy linii kursujących na Pradze - ul. Targową pojadą autobusy linii 120, 125, 135, 162, 166, 169, 170, 226, 509 i 517. Od nocy z 1 na 2 października inaczej będą również kursowały autobusy linii nocnych N11, N12, N13, N14, N21, N32, N35, N38, N41, N44, N45, N46, N61, N62, N63, N64, N71, N85, N88, N91 i N95.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE