Infrastruktura drogowa: PARP wesprze tylko pięć miast. Inne poszkodowane

  • Bartosz Dyląg
  • 28-06-2015
  • drukuj
Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020? Mniejsze miasta ze wschodu czują się poszkodowane.
Infrastruktura drogowa: PARP wesprze tylko pięć miast. Inne poszkodowane
Pomoc PARP w budowie dróg uzyska tylko pięć miast (na zdj. mapa stanu budowy dróg - woj. lubelskie, fot.:GDDKiA)

Rząd pracuje nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Projekt rozporządzenia znajduje się w multimediach.

Projekt określa zasady przyznawania pomocy PARP inwestycjom w zakresie infrastruktury drogowej w pięciu miastach: Białymstoku, Kielcach, Lublinie, Olsztynie i Rzeszowie (oraz na obszarach ZIT-ów tych miast).

Pomoc może być przeznaczona na budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, budowę lub przebudowę infrastruktury komunikacji miejskiej lub systemy telematyczne w komunikacji miejskiej.

Pomoc może być udzielona na pokrycie do 85 proc. wydatków kwalifikowanych.

Dlaczego wsparcie tylko dla miast wojewódzkich?

Jak zauważa Krzysztof Iwaniuk, wójt Terespola, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich, ciekawostką jest ograniczanie działania do wskazanych pięciu miast.

- Dlaczego takie zawężenie? Przecież w Polsce wschodniej jest wiele innych miast poza stolicami regionów, przez które przechodzą szlaki europejskie, są przejścia graniczne czy inwestycje w infrastrukturze drogowej, które wiele lat czekają na realizację – analizuje Krzysztof Iwaniuk.

Krzysztof Iwaniuk dodaje, że wszystko miałoby być pod kontrolą wyłącznie wskazanych pięciu miast, nawet jeśli Dyrekcja Generalna jest właścicielem drogi czy brakujących parkingów buforowych przy niektórych granicach.

Iwaniuk zastanawia się, czy naprawdę trzeba zawęzić inwestycje w infrastrukturę drogową do kilku konkretnych miejsc.

Zakres inwestycji wynegocjowany z Komisją Europejską

Resort infrastruktury i rozwoju wyjaśnia, że wydanie tego rozporządzenia wynika z ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która, by móc udzielać dotacji w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, musi mieć podstawę prawną w postaci takiego rozporządzenia.

Resort jednocześnie zgadza się, że także poza miastami wojewódzkimi są potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę drogową, ale jest już za późno na jakiekolwiek zmiany.

- Rozporządzenie dotyczy inwestycji, których zakres został już określony w wynegocjowanym z Komisją Europejską Programie Rozwój Polski Wschodniej. Dlatego tym rozporządzeniem MIiR nie może zwiększać ani zakresu tych inwestycji, ani ich lokalizacji – informuje resort infrastruktury i rozwoju.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE