Infrastruktura to największy front inwestycyjny w kraju

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • 28-01-2010
  • drukuj
Dobrze absorbujemy środki unijne w sektorze infrastruktury. Choć były obawy to obecnie podpisane umowy inwestycyjne skonsumują te je w 1/3 - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk otwierając konferencję poświęconą realizacji inwestycji transportowych.

Przedstawiciele resortu, w tym trzech ze ścisłego kierownictwa, spotkali się z wykonawcami - przedstawicielami firm budowlanych, projektowych, konsultantami i prawnikami. Równie istotne, jak podkreślił minister, jest to, że w ub.r. do budżetu państwa Komisja Europejska zwróciła z tytułu rozliczonych umów 3,2 mld zł.

Wiceminister Patrycja Wolińska-Bartkiewicz przypomniała, że rozwój infrastruktury transportowej współfinansowany jest z funduszy europejskich - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ). Na lata 2007-2013 przyznano Polsce na ten cel 19,4 mld euro. Jest ona niemal pięciokrotnie wyższa od alokacji w latach 2004-2006 - wtedy była to kwota 4 mld euro.
- Jest to obecnie największy program inwestycyjny realizowany w kraju. - podkreśliła wiceminister.

Na drogi zostanie przeznaczonych 11,2 mld euro, na transport kolejowy - 4,86 mld euro, na transport miejski - 2 mld, morski - 606 mln euro, a lotniczy 404 mln (na inne cele - 332 mln euro).

W jej ocenie, najsprawniej obecnie przebiega proces podpisywania umów o dofinansowanie projektów w budownictwie dróg. Wartość podpisanych kontraktów z wykonawcami sięga 25,3 mld zł, prowadzone są negocjacje w sprawie konkursów o dofinansowanie kwotą 2,5 mld zł, a do końca br. ogłoszone zostaną kolejne - wartości 1,2 mld zł. W latach 2007-2010 nakłady na drogowe projekty POIiŚ mają wartość 29,7 mld zł (w tym roku - 18,7 mld zł).

- Znacznie słabiej zaawansowane są inwestycje w kolejnictwie - podkreśliła wiceminister - Ten rok będzie papierkiem lakmusowym zmian organizacyjnych i jakościowych w tym sektorze.

Głównym beneficjentem środków unijnych jest zarządca linii kolejowych, spółka PKP PLK. Dotychczas była ona w stanie podpisać umowy z wykonawcami trzech projektów kolejowych na kwotę 891 mln zł. Chodzi o modernizacje linii: E 65/CE 65 Warszawa - Gdynia na LCS Ciechanów (574 mln zł), E59 Wrocław - Poznań na odcinku Wrocław - granica woj. dolnośląskiego (83,5 mln zł) oraz nr 8 Warszawa-Radom, ale tylko dotyczy odcinka łączącego lotnisko Okęcie z tą linią (233,8 mln zł).

- Winą za ten stan należy obarczyć częste zmiany w kierownictwie spółki i w koncepcjach technicznych projektów - stwierdziła wiceminister - W tym roku ulegnie to zmianie, przy naszej pomocy powstaje przy zarządzie Centrum Realizacji Inwestycji, które skoncentruje siły i odpowiedzialność za realizację projektów.

Sprawnie na ogół realizowane są też projekty z pozostałych segmentów transportu, które łącznie mają przyznaną kwotę dofinansowania 5,32 mld zł. Najwięcej środków pochłonie realizacja drugiej linii metra w Warszawie (4,1 mld zł), a także zakup tramwajów dla Poznania (342 mln zł) i Wrocławia (246 mln zł) oraz budowa terminalu pasażerskiego na lotnisku we Wrocławiu (297 mld zł). W tym roku MI ogłosi m.in. trzy konkursy na projekty z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu w miastach, wdrożenia inteligentnych systemów usprawniających komunikację miejską oraz dwa konkursy dla firm z sektora transportu intermodalnego - na dofinansowanie budowy terminali kolejowych i zakup kontenerów. Projekty inwestycyjne na lotniskach będą służyły do rozbudowy pasów startowych, dróg kołowania i miejsc postoju samolotów oraz środków poprawiających ogólnie bezpieczeństwo ruchu i ppoż na lotniskach.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE