Instrument Łącząc Europę: Polska otrzyma 8 mld zł na transport

• Komisja Europejska przekazała polskim beneficjentom podpisane umowy o dofinansowanie 16 inwestycji transportowych.
• Wszystkie inwestycje otrzymają łącznie 8 mld zł wsparcia z Instrumentu Łącząc Europę (CEF).
• Najwięcej pieniędzy zostanie przeznaczone na infrastrukturę kolejową.
Instrument Łącząc Europę: Polska otrzyma 8 mld zł na transport
Przekazanie podpisanych umów polskim beneficjentom nastąpiło 22 listopada 2016. (fot. mr.gov.pl)

Dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK , Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę Cargotor. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł). Jak podkreśla wiceminister rozwoju Witold Słowik, podpisanie umów ze strony UE oznacza, że „te środki są już pewne”.

Największa pula wsparcia przypadła PKP PLK. Kolejowa spółka zrealizuje 10 inwestycji, na które otrzyma ponad 1,6 mld euro. – Tym samym PLK jest nie tylko największym beneficjentem CEF w Polsce, ale również w całej UE – mówi wiceminister Słowik.

Środki na te 16 inwestycji pochodzą z drugiego naboru CEF, który odbył się na przełomie 2015 i 2016 roku. Do lutego 2017 r. trwa trzeci nabór. 

– Do rozdysponowania dla naszego kraju pozostało 300 mln z puli 4,14 mld euro – mówi wiceminister. – Polscy zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej przygotowują kolejne wnioski. Nie ulega wątpliwości, że ich wartość kilkukrotnie przekroczy dostępne środki. Składamy je jednak, bo chcemy dać sygnał Komisji Europejskiej, że mamy gotowe projekty. Walczymy też o dodatkowe fundusze, których pozyskanie jest możliwe, jeśli inne kraje nie wykorzystają swoich kopert. Będziemy aplikować również o środki z puli ogólnej przeznaczonej dla wszystkich krajów UE. W tej chwili mamy już ponad takich 30 propozycji. 

Czytaj też: Dostosowanie dróg do wymogów UE kosztowałoby 53 mld zł

Polska wykorzystała już 93 proc. z dedykowanej nam puli CEF. W ramach pierwszego i drugiego konkursu polskim projektom przyznano ponad 16 mld zł unijnego wsparcia. Łączna całkowita wartość inwestycji dotyczących transportu kolejowego, drogowego, morskiego oraz bezpieczeństwa lotniczego to prawie 22 mld zł.

W drugim naborze wsparcie CEF otrzymały:

Inwestycje PKP PLK:
- Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków (wsparcie UE: 410 mln euro),
- Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (wsparcie UE 303 mln euro),
- Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (wsparcie UE: 320 mln euro),
- Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska - Zduńska Wola (wsparcie UE: 73 mln euro),
- Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (wsparcie UE: 116 mln euro),
- Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol (wsparcie UE 110 mln euro),
- Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (19 mln euro),
- Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (wsparcie UE: 162 mln euro),
- Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia (wsparcie UE: 7,6 mln euro),
- Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro);

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Strony www dla firm:
zajrzyj na stronę Artmetic!

artmetic ekonsulting, 2016-11-22 23:14:06 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE