Intensywne inwestycje kolejowe na Śląsku

Dzięki inwestycjom wartym łącznie 100 mln zł zwiększy się przepustowość i prędkość jazdy na kilku kluczowych liniach towarowych w woj. śląskim.
Intensywne inwestycje kolejowe na Śląsku
Warty 100 mln zł program inwestycyjny PLK wspomina przyjęty we wtorek przez rząd w Katowicach dokument pod nazwą "Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej (fot. pixabay)

O "Programie poprawy przepustowości na obszarze Górnego Śląska" informowali już w poniedziałek (29 czerwca) w Katowicach minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oraz członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.

Minister przyznała, że już trwający program intensywnych inwestycji kolejowych w regionie "trochę paraliżuje tę sieć". "Dlatego PKP PLK przeznaczyły dodatkowe 100 mln zł, które teraz wydaje, w ciągu trzech miesięcy, żeby udrożnić wszystkie ciągi towarowe" - mówiła Wasiak.

Inwestycja zakończy się przed jesiennym szczytem przewozowym

Program powstał w uzgodnieniu z resortem i najważniejszymi przewoźnikami towarowymi na przełomie I i II kw. br. Wykonawcy zostali już wyłonieni. "Ta modernizacja infrastruktury skupiona będzie na podstawowych liniach towarowych na terenie Śląska oraz na udostępnieniu nowej infrastruktury na stacjach obsługujących najważniejsze kopalnie w regionie" - wyjaśniał Mochocki.

W piątek (3 lipca) rzecznik PLK Mirosław Siemieniec uściślił, że roboty, dzięki którym wzrosną bezpieczeństwo i prędkość przewozu towarów na kilku liniach towarowych w regionie, potrwają do września. Prace te mają o ponad połowę poprawić przepustowość tych linii i umożliwić wzrost osiąganych na nich prędkości z 20-30 km/h do 50-60 km/h.

Program koncentruje się m.in. na usprawnieniu ruchu wychodzącego z Gliwic - na północny zachód, w kierunku Kędzierzyna-Koźla oraz z Chorzowa - na północ, w kierunku Tarnowskich Gór. Jednym z jego efektów będzie przekierowanie większej niż dotąd liczby składów towarowych przejeżdżających obecnie przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.

Składy będą mogły wyruszać szybciej i z większą częstotliwością

Wzrosnąć ma przepustowość stacji Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice, co wpłynie m.in. na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością. Usprawniona zostać ma również dystrybucja gotowych szyn produkowanych w hucie ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej.

Warty 100 mln zł program inwestycyjny PLK wspomina przyjęty we wtorek przez rząd w Katowicach dokument pod nazwą "Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej". Wskazano tam, że chodzi o "dodatkowe inwestycje związane z punktowymi działaniami modernizacyjnymi, łagodzącymi utrudnienia związane z toczonymi na Śląsku pracami rozbudowy infrastruktury kolejowej".

"Śląsk 2.0" wymienia też trwające i planowane w regionie przedsięwzięcia PLK, np. dokończenie modernizacji trasy Katowice-Kraków i szereg inwestycji w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Dokument wskazuje też m.in., że w unijnej perspektywie 2014-2020 inwestycje o wartości prawie 9 mld zł obejmą w regionie linie o długości 870 km.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.