PARTNER PORTALU
  • BGK

Inwestycje drogowe zagrożone? ZGWL krytycznie o programie rozwoju infrastruktury

  • KDS    5 stycznia 2018 - 12:00
Inwestycje drogowe zagrożone? ZGWL krytycznie o programie rozwoju infrastruktury

Wiele gmin będzie zmuszonych zrezygnować z inwestycji z powodu braku środków na ich realizację (fot.shutterstock.com)

Zbyt krótki czas na przygotowanie dokumentacji, problemy ze sfinansowaniem inwestycji, dyskryminujący część gmin system oceniania. To główne braki, jakie Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazało w realizacji „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”.




  • Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazuje trzy główne problemy, jakie w ich opinii pojawiły się w programie.
  • To m.in. różnice w wysokości kwot, jakie mają zostać przeznaczone na realizację programu.
  • - Nie chcemy tego, żeby miasta zyskiwały kosztem wsi. Apelujemy o zwiększenie rozdziału środków, żeby program dawał równe szanse wszystkim gminom - pisze ZGWL w wydanym stanowisku. 

Pierwszy to nieścisłości w wysokości kwoty, jaka ma trafić do podziału na realizację programu w 2018 roku. Jak informują, wojewoda lubuski na ten cel przeznaczył 1 mld 100 mln zł. Natomiast w projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 zaplanowano tylko 800 mln zł.

- Wiele gmin, które przygotowały kosztowne projekty i znalazły się na liście kwalifikującej do dofinansowania, będzie zmuszonych zrezygnować z inwestycji z powodu braku środków na ich realizację - czytamy w podjętym przez Zrzeszenie stanowisku. 

Samorządowcy wskazują również, że ogłaszanie warunków konkursu odbywa się w zbyt krótkim terminie względem terminu przyjmowania wniosków. Z uchwał przyjętych przez Radę Ministrów wynikało, że na przygotowanie kompletnej i rzetelnej dokumentacji gminy miały półtora miesiąca. 

Kolejny problem, na jaki wskazuje ZGWL, to zmiana kryteriów oceny składanych wniosków. - Ministerstwo Rozwoju uznało, że miasta należy zmarginalizować i w praktyce niemal całkowicie wyeliminować z programu, a należy promować przede wszystkim projekty na terenach wiejskich (przyznając dodatkową punktację w ramach kryterium nr 3 – aż 4 punkty) oraz przyznało 8 punktów dla obszarów, gdzie poziom dochodów własnych jest poniżej średniej w województwie liczone nie na jednego mieszkańca, ale wg wysokości budżetu gminy (kryterium nr 4) - wyjaśniają w stanowisku. 

Czytaj więcej: Bogdan Rzońca: Via Carpatia powinna być gotowa w 2024 r.

W ich opinii spowodowało to, że gminy duże i biedne nie mają żadnych szans z gminami małymi i bogatymi. Jak informują, ze wstępnych analiz listy gmin zakwalifikowanych do dofinansowania wynika, że żadne miasto nie otrzyma wsparcia w budowie dróg lokalnych, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju miast i regionów.

- Nie chcemy tego, żeby miasta zyskiwały kosztem wsi. Apelujemy o zwiększenie rozdziału środków, żeby program dawał równe szanse wszystkim gminom, uwzględniając potrzeby i rolę miast, gdzie skupiona jest największa liczba mieszkańców, gdzie najbardziej jest eksploatowana infrastruktura drogowa i gdzie kreowany jest największy rozwój gospodarczy służący wszystkim mieszkańcom regionu - podnoszą problem w stanowisku. Ich zdaniem taki wyglądający system oceniania spowoduje niezdrową konkurencję wśród JST. 

Czytaj więcej: Opolskie. Inwestycje na drogach w 2018 roku

ZGWL apeluje, by program był kontynuowany z zachowaniem planowanego podziału i zapisaniem tej samej kwoty w budżecie państwa. Przypomina też, że warto by było na bieżąco konsultować warunki programu z przedstawicielami samorządu podczas obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w ramach konsultacji resortowych.

- Wtedy program utrzyma status najlepszego programu finansującego niedobory w infrastrukturze drogowej, z równym dostępem dla wszystkich mieszkańców naszych gmin, bez dywersyfikacji i podziałów w zależności od miejsca zamieszkania - podsumowują. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.