PARTNER PORTALU
  • BGK

Inwestycje drogowe zagrożone? ZGWL krytycznie o programie rozwoju infrastruktury

  • KDS    5 stycznia 2018 - 12:00
Inwestycje drogowe zagrożone? ZGWL krytycznie o programie rozwoju infrastruktury
Wiele gmin będzie zmuszonych zrezygnować z inwestycji z powodu braku środków na ich realizację (fot.shutterstock.com)

Zbyt krótki czas na przygotowanie dokumentacji, problemy ze sfinansowaniem inwestycji, dyskryminujący część gmin system oceniania. To główne braki, jakie Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazało w realizacji „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”.




  • Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazuje trzy główne problemy, jakie w ich opinii pojawiły się w programie.
  • To m.in. różnice w wysokości kwot, jakie mają zostać przeznaczone na realizację programu.
  • - Nie chcemy tego, żeby miasta zyskiwały kosztem wsi. Apelujemy o zwiększenie rozdziału środków, żeby program dawał równe szanse wszystkim gminom - pisze ZGWL w wydanym stanowisku. 

Pierwszy to nieścisłości w wysokości kwoty, jaka ma trafić do podziału na realizację programu w 2018 roku. Jak informują, wojewoda lubuski na ten cel przeznaczył 1 mld 100 mln zł. Natomiast w projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 zaplanowano tylko 800 mln zł.

- Wiele gmin, które przygotowały kosztowne projekty i znalazły się na liście kwalifikującej do dofinansowania, będzie zmuszonych zrezygnować z inwestycji z powodu braku środków na ich realizację - czytamy w podjętym przez Zrzeszenie stanowisku. 

Samorządowcy wskazują również, że ogłaszanie warunków konkursu odbywa się w zbyt krótkim terminie względem terminu przyjmowania wniosków. Z uchwał przyjętych przez Radę Ministrów wynikało, że na przygotowanie kompletnej i rzetelnej dokumentacji gminy miały półtora miesiąca. 

Kolejny problem, na jaki wskazuje ZGWL, to zmiana kryteriów oceny składanych wniosków. - Ministerstwo Rozwoju uznało, że miasta należy zmarginalizować i w praktyce niemal całkowicie wyeliminować z programu, a należy promować przede wszystkim projekty na terenach wiejskich (przyznając dodatkową punktację w ramach kryterium nr 3 – aż 4 punkty) oraz przyznało 8 punktów dla obszarów, gdzie poziom dochodów własnych jest poniżej średniej w województwie liczone nie na jednego mieszkańca, ale wg wysokości budżetu gminy (kryterium nr 4) - wyjaśniają w stanowisku. 

Czytaj więcej: Bogdan Rzońca: Via Carpatia powinna być gotowa w 2024 r.

W ich opinii spowodowało to, że gminy duże i biedne nie mają żadnych szans z gminami małymi i bogatymi. Jak informują, ze wstępnych analiz listy gmin zakwalifikowanych do dofinansowania wynika, że żadne miasto nie otrzyma wsparcia w budowie dróg lokalnych, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju miast i regionów.

- Nie chcemy tego, żeby miasta zyskiwały kosztem wsi. Apelujemy o zwiększenie rozdziału środków, żeby program dawał równe szanse wszystkim gminom, uwzględniając potrzeby i rolę miast, gdzie skupiona jest największa liczba mieszkańców, gdzie najbardziej jest eksploatowana infrastruktura drogowa i gdzie kreowany jest największy rozwój gospodarczy służący wszystkim mieszkańcom regionu - podnoszą problem w stanowisku. Ich zdaniem taki wyglądający system oceniania spowoduje niezdrową konkurencję wśród JST. 

Czytaj więcej: Opolskie. Inwestycje na drogach w 2018 roku

ZGWL apeluje, by program był kontynuowany z zachowaniem planowanego podziału i zapisaniem tej samej kwoty w budżecie państwa. Przypomina też, że warto by było na bieżąco konsultować warunki programu z przedstawicielami samorządu podczas obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w ramach konsultacji resortowych.

- Wtedy program utrzyma status najlepszego programu finansującego niedobory w infrastrukturze drogowej, z równym dostępem dla wszystkich mieszkańców naszych gmin, bez dywersyfikacji i podziałów w zależności od miejsca zamieszkania - podsumowują. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.