Inwestycje rządowe, infrastruktura: Te drogi zobaczymy w najbliższym czasie

• W niektórych miejscowościach podpisano umowy, w innych ruszyły już roboty – w Polsce sukcesywnie rozwija się infrastruktura drogowa.
• Nowe drogi pojawią się m.in. w Lublinie, Kielcach, Rzeszowie, Krakowie, Bydgoszczy, Toruniu, Wrocławiu i Poznaniu.
• Planowane trasy i obwodnice mają na celu m.in. zmniejszenie ruchu tranzytowego w centrach miast.
Inwestycje rządowe, infrastruktura: Te drogi zobaczymy w najbliższym czasie
Robimy przegląd dróg, które powstaną w perspektywie do 2025 roku (fot. fotolia)

Na początku lipca uruchomiono długo wyczekiwany odcinek autostrady A1 Stryków-Tuszyn. Dzięki temu 40-kilometrowemu odcinkowi nie tylko udało się zmniejszyć ruch w aglomeracji łódzkiej, ale stworzono też lepsze warunki dla kierowców z południa, którzy chcą się przedostać autem na Pomorze. To jednak niejedyna zmiana. W najbliższej kolejności powstaną następne inwestycje, które znacznie ułatwią życie kierowcom.

Inwestycje drogowe za 1,2 mld zł

Ministerstwo Rozwoju zapowiedziało w czerwcu, że czternaście inwestycji drogowych otrzyma 1,2 mld zł z pieniędzy UE z programu "Polska Wschodnia" na lata 2014-2020. Podpisano już umowy na dofinansowanie dla siedmiu projektów, dla których łączna dotacja to ok. 371 mln zł. Podpisane we wtorek umowy dotyczą m.in. przebudowy skrzyżowań czy budowy lub rozbudowy dróg wojewódzkich m.in. w takich miastach jak Lublin, Kielce czy Rzeszów. Kolejny nabór będzie trwał od 3 do 31 października. Na ten cel zarezerwowano 800 mln zł.

Zakopianka z prawdziwego zdarzenia

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał 29 czerwca z włoską firmą Astaldi umowę na budowę tunelu na zakopiance. Inwestycja powstanie w 54 miesiące za kwotę blisko 969 mln zł. Dwukomorowy odcinek tunelowy drogi będzie miał 2,06 km długości. Z kolei polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw za 521,5 mln zł wybuduje odcinek zakopianki Lubień-Naprawa w ciągu 22 miesięcy.

Inwestycja nie tylko będzie służyć turystom, ale również gospodarce. Jak podkreślił podczas podpisywania umowy minister Adamczyk, droga S7 to również kanał komunikacyjny dla portów Trójmiasta.

120 km dróg dla Polski centralnej, wschodniej i południowej

Trzy inwestycje drogowe zrealizuje GDDKiA. Pierwsza to budowa odcinka Pyrzowice-Częstochowa na autostradzie A1, druga – budowa drogi ekspresowej S7 Radom (Jedlińsk)-Jędrzejów, odcinek obwodnica Radomia, a trzecia to budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków-Białystok, odcinek Wyszków-granica woj. mazowieckiego i podlaskiego. Na ten cel zostanie przeznaczone około 2,4 mld zł z funduszy Unii Europejskiej. Dofinansowanie trafi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Umowy podpisano 27 czerwca.

Ważna arteria w kujawsko-pomorskim

5,37 mln zł to kwota przeznaczona na prace przygotowawcze do budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń. Umowę w tej sprawie 17 czerwca podpisał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Budowa tej drogi znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Droga pozwoli mieszkańcom Bydgoszczy łatwo dojechać na autostradę A1 w Czerniewicach, zaś mieszkańcy Torunia łatwo przedostaną się do przygotowywanej drogi S5 i lotniska w Bydgoszczy.

Z Krakowa do świętokrzyskiego w 2021 roku

Droga ekspresowa S7 od Krakowa do granic Małopolski z woj. świętokrzyskim powstanie w trzech częściach. Jesienią zostanie ogłoszony drugi etap przetargu na budowę nowego odcinka. Podpisanie umów z wykonawcami powinno nastąpić w kwietniu przyszłego roku. Prace ruszą w sierpniu 2018 roku i potrwają do 2021 roku, bez okresów zimowych. Licząca blisko 56 km trasa będzie przebiegać od węzła "Igołomska" w Krakowie do Moczydła na granicy z woj. świętokrzyskim.

Więcej inwestycji w Małopolsce

To nie koniec prac drogowych w woj. małopolskim, bo pod koniec 2018 roku – według zapowiedzi ministra Andrzeja Adamczyka – zostanie ukończona obwodnica Skawiny koło Krakowa. Program na budowę ostatnich dwóch etapów trasy i ronda podpisano 13 czerwca. Nowa droga, o długości 2,2 km, wyprowadzi ruch samochodowy z Krakowa i pozwoli łatwiej dotrzeć na tereny przemysłowe. Za realizację zadania, na które zarezerwowano 60 mln zł, odpowiada GDDKiA.

64 km obwodnic w trzech regionach

Nowe obwodnice pojawią się w woj. opolskim, łódzkim i wielkopolskim. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z GDDKiA trzy umowy o dofinansowanie projektów z zakresu infrastruktury drogowej dla miast. W sumie powstanie pięć obwodnic o długości łącznej 64 km. Obwodnice odciążą ruch w Nysie, Jarocinie i Ostrowie Wielkopolskim, a także wyprowadzą ruch tranzytowy z centrum Wielunia i Bełchatowa.

Inwestycje powstaną w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W sumie GDDKiA w ramach POIiŚ podpisała już 17 umów, których łączna wartość wynosi 17 mld 925 mln zł – w tym dofinansowanie ze środków UE 9 mld 270 mln zł.

Obwodnica Iłży w woj. mazowieckim

W latach 2018-2020 ma powstać licząca ponad 7 km długości obwodnica Iłży. Będzie to droga szybkiego ruchu z dwoma węzłami drogowymi, łącząca się z istniejącą drogą krajową nr 9 z Radomia do Rzeszowa. Przedsięwzięcie jest wpisane do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

19 kilometrów drogi S5

GDDKiA w połowie maja podpisała umowę na budowę ponad 19-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S5 Poznań-Wrocław. Trasa na odcinku Radomicko – Leszno Południe powstanie w 22 miesiące i znacząco zmniejszy ruch tranzytowy w miejscowościach położonych pomiędzy stolicami woj. wielkopolskiego i dolnośląskiego. Budowa drogi ekspresowej S5 jest zadaniem rządowym, ujętym w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

to ciekawe ze buduje sie zeby zmniejszyc ruch tranzytowy w centrach miast bo np . w kielcach buduje sie tranzytowe drogi w centrum miasta, i droge przelotowa tez poprzez centrum czyli chyba odwrotnie niz to jest zalecane i na co by wskazywała logika , ale co sie dziwic nawet sciezek rowerowych nie ...potrafia wybudować ... rozwiń

tomaszek, 2016-07-15 16:17:18 odpowiedz

tym nowym odcineczkiem A1 do Tuszyna sunie się jak ta lala. Mam nadzieje, ze GDDkiA pociągnie dalej a1 betonem, az do czestochowy, to nad morze będzie się jechalo błyskawicznie.

danielo, 2016-07-14 16:59:16 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE