Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

  • Tomasz Elżbieciak
  • 11-08-2010
  • drukuj
Zamiast wydawać w Warszawie pieniądze na drugą linię metra, która da poważniejsze korzyści za wiele lat, za tę kwotę można by zmienić jakościowo cały system tramwajów oraz wewnętrznych połączeń kolejowych - mówi Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej.
Inwestycje w tramwaje i kolej zamiast drugiej linii metra

Wiele miast zamierza inwestować w infrastrukturę tramwajową. Czy Polskę czeka renesans tego środka transportu?

- Transport tramwajowy w wielu krajach przeżywa renesans. W Polsce są takie miasta jak Płock, które chcą budować linie tramwajowe od podstaw. W perspektywie krótkoterminowej na pewno tańsze są autobusy, w których przypadku nakład inwestycyjny jest o wiele mniejszy; łatwiej też sfinansować je leasingiem lub inną formą rozłożenia wydatków na lata. Jeśli natomiast chodzi o szybkość i energooszczędność to o wiele lepsze są tramwaje. Zwłaszcza w takich miastach jak Warszawa, gdzie praktycznie wszystkie torowiska są wydzielone poza jezdnie. Myślę, że budowa tzw. szybkich tramwajów jest poważną alternatywą dla metra.

Zamiast wydawać w Warszawie pieniądze na drugą linię metra, która przyniesie poważniejsze korzyści dla pasażerów za wiele lat, za tą kwotę można by zmienić jakościowo cały system tramwajów oraz wewnętrznych połączeń kolejowych. Realizowana w tym momencie końcówka dojazdu do lotniska

Okęcie, gdzie pociągi będą kursować w 15-minutowych taktach, to praktycznie taka druga linia metra. Takich tras w obrębie Warszawy oraz innych aglomeracji jest bardzo dużo.

Trakcja Polska będzie starać się o udział w inwestycjach związanych z infrastrukturą tramwajową?

- Ciągle się staramy, zwłaszcza w obszarze energetyki tramwajowej, w której się specjalizujemy. Jeśli chodzi o infrastrukturę szynową to realizowaliśmy już takie projekty w Gdańsku, Wrocławiu czy Warszawie. Jednak na razie na tym rynku jeszcze więcej się mówi niż robi.

W Polsce na pewno jest kilka tysięcy torów tramwajowych - w samie Warszawie ponad 200 km. Jest to wielkość, która odpowiada kilkunastu procentom strategicznej sieci PLK, dlatego jest to poważny rynek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE