Jak będzie działać kujawsko-pomorskie BiT-City?

Projektu Bit-City, czyli m.in. połączenia linią szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszczy i Torunia dotyczyła jedna z prezentacji podczas III Kongresu Transportu Publicznego, który odbył się w czwartek w Bydgoszczy.
Jak będzie działać kujawsko-pomorskie BiT-City?

"W unikatowym w skali kraju projekcie partnerskim Bit-City udział bierze aż osiem podmiotów. Liderem całości jest województwo kujawsko-pomorskie. Współpracujemy przede wszystkim z miastami: Bydgoszczą i Toruniem, ale też z Polskimi Liniami Kolejowymi, spółką Tramwaj Fordon czy z mniejszymi gminami, jak Solec Kujawski oraz gmina Wielka Nieszawka" - mówiła podczas kongresu przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu ds. koordynacji projektu Bit-City z departamentu transportu publicznego.

Czytaj: Z Łomianek do Warszawy tramwajem?

Jak podkreśliła, w skład Bit-City wchodzi siedem projektów realizowanych na terenie bydgosko-toruńskiego obszaru metropolitalnego, z których pięć finansowanych jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zadanie 7.3 ("Transport miejski w obszarach metropolitalnych"), a pozostałe dwa projekty z zadania 7.1 ("Rozwój transportu kolejowego").

Czytaj też: EEC: Inteligentne miasta trzeba tworzyć świadomie

Gołębiowska zwróciła uwagę na realizację Bit-City w Toruniu, gdzie inwestycje związane z projektem przekraczają 230 mln zł. Do kluczowych przedsięwzięć zaliczyła zakup tramwajów oraz rewitalizację Dworca PKP Toruń Główny.

W Bydgoszczy natomiast koszt trzech najważniejszych zadań realizowanych w ramach Bit-City to ponad 728 mln zł. "Jest to budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon, przebudowa węzła Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy oraz Bydgoszcz Błonie i modernizacja Dworca PKP Bydgoszcz Główna" - wyliczała Gołębiowska dodając, że Bydgoszcz jest liderem w transporcie publicznym, co widać w zakresie realizacji Bit-City.

"Do udziału w projekcie udało nam się też nakłonić mniejsze gminy, czyli Solec Kujawski i Wielką Nieszawkę. Zadania w tych gminach nie są oczywiście finansowane na takim poziomie, jak w Toruniu czy Bydgoszczy, ale bardzo dużym sukcesem jest fakt, że małe miejscowości nie utonęły w gąszczu ustaleń na wyższym szczeblu. W konsekwencji część inwestycji, jak wiadukt pod linią kolejową Bydgoszcz - Toruń już udało się zrealizować, a część jest w trakcie realizacji" - powiedziała Gołębiowska.

BiT City to koordynowane przez samorząd województwa komunikacyjne zintegrowanie obu stolic województwa, Bydgoszczy i Torunia. Przedsięwzięcie obejmuje wiele związanych ze sobą i uzupełniających się inwestycji - od rewitalizacji linii kolejowej i budowy linii tramwajowej, poprzez zakup nowoczesnego taboru i budowę platform przesiadkowych, po jeden wspólny bilet metropolitalny na pociąg i inne środki komunikacji publicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Po upublicznieniu, utajnionego w Naszym województwie, treści Kontraktu Wojewódzkiego przewiduję zmianę stanowiska zajętego przez radnych i wyjście miasta z porozumienia ZIT - zapowiedział prezydent Rafał Bruski.

Żegnaj Bit-City, 2014-11-05 13:50:21 odpowiedz

Mało precyzyjna jest ta Pani z Torunia. Po pierwsze Dworzec Bydgoszcz Główna nie będzie modernizowany, jak w Toruniu, a budowany od podstaw. Po drugie budowa ta nie jest realizowana w ramach Bit-City. I po trzecie wydatki w ramach Bit-City są dla Bydgoszczy mocno zawyżone, a dla Torunia zaniżone. ...Wartość projektu „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w Bydgoszczy” to 437 milionów, 308 tysięcy złotych. Z kolei koszt projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT - City” to 272.718 tys. złotych. rozwiń

Bydgoszczanin, 2014-10-31 13:10:05 odpowiedz

Jak będzie działać? Słabo. Pociągi dojadą do centrum Bydgoszczy tylko z jednej strony, mimo że linia kolejowa nr 18 biegnie dalej do Nakła, z którego dojeżdża mnóstwo ludzi. Ten projekt obsłuży obszar skąd dojeżdża do Bydgoszczy zaledwie kilkanaście procent ludzi dojeżdżających do Bydgoszczy. Nigdzi...e nie ma takiego systemu aglomeracyjnego, który pomijałby ~85% terenów aglomeracji. Jesteśmy wyjątkowi :) rozwiń

Mikołaj Głuszkowski, 2014-10-31 00:36:56 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE