PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak będzie działać kujawsko-pomorskie BiT-City?

  • pap    30 października 2014 - 20:58
Jak będzie działać kujawsko-pomorskie BiT-City?

Projektu Bit-City, czyli m.in. połączenia linią szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszczy i Torunia dotyczyła jedna z prezentacji podczas III Kongresu Transportu Publicznego, który odbył się w czwartek w Bydgoszczy.




"W unikatowym w skali kraju projekcie partnerskim Bit-City udział bierze aż osiem podmiotów. Liderem całości jest województwo kujawsko-pomorskie. Współpracujemy przede wszystkim z miastami: Bydgoszczą i Toruniem, ale też z Polskimi Liniami Kolejowymi, spółką Tramwaj Fordon czy z mniejszymi gminami, jak Solec Kujawski oraz gmina Wielka Nieszawka" - mówiła podczas kongresu przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu ds. koordynacji projektu Bit-City z departamentu transportu publicznego.

Czytaj: Z Łomianek do Warszawy tramwajem?

Jak podkreśliła, w skład Bit-City wchodzi siedem projektów realizowanych na terenie bydgosko-toruńskiego obszaru metropolitalnego, z których pięć finansowanych jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zadanie 7.3 ("Transport miejski w obszarach metropolitalnych"), a pozostałe dwa projekty z zadania 7.1 ("Rozwój transportu kolejowego").

Czytaj też: EEC: Inteligentne miasta trzeba tworzyć świadomie

Gołębiowska zwróciła uwagę na realizację Bit-City w Toruniu, gdzie inwestycje związane z projektem przekraczają 230 mln zł. Do kluczowych przedsięwzięć zaliczyła zakup tramwajów oraz rewitalizację Dworca PKP Toruń Główny.

W Bydgoszczy natomiast koszt trzech najważniejszych zadań realizowanych w ramach Bit-City to ponad 728 mln zł. "Jest to budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon, przebudowa węzła Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy oraz Bydgoszcz Błonie i modernizacja Dworca PKP Bydgoszcz Główna" - wyliczała Gołębiowska dodając, że Bydgoszcz jest liderem w transporcie publicznym, co widać w zakresie realizacji Bit-City.

"Do udziału w projekcie udało nam się też nakłonić mniejsze gminy, czyli Solec Kujawski i Wielką Nieszawkę. Zadania w tych gminach nie są oczywiście finansowane na takim poziomie, jak w Toruniu czy Bydgoszczy, ale bardzo dużym sukcesem jest fakt, że małe miejscowości nie utonęły w gąszczu ustaleń na wyższym szczeblu. W konsekwencji część inwestycji, jak wiadukt pod linią kolejową Bydgoszcz - Toruń już udało się zrealizować, a część jest w trakcie realizacji" - powiedziała Gołębiowska.

BiT City to koordynowane przez samorząd województwa komunikacyjne zintegrowanie obu stolic województwa, Bydgoszczy i Torunia. Przedsięwzięcie obejmuje wiele związanych ze sobą i uzupełniających się inwestycji - od rewitalizacji linii kolejowej i budowy linii tramwajowej, poprzez zakup nowoczesnego taboru i budowę platform przesiadkowych, po jeden wspólny bilet metropolitalny na pociąg i inne środki komunikacji publicznej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Żegnaj Bit-City, 2014-11-05 13:50:21

    Po upublicznieniu, utajnionego w Naszym województwie, treści Kontraktu Wojewódzkiego przewiduję zmianę stanowiska zajętego przez radnych i wyjście miasta z porozumienia ZIT - zapowiedział prezydent Rafał Bruski.
  • Bydgoszczanin, 2014-10-31 13:10:05

    Mało precyzyjna jest ta Pani z Torunia. Po pierwsze Dworzec Bydgoszcz Główna nie będzie modernizowany, jak w Toruniu, a budowany od podstaw. Po drugie budowa ta nie jest realizowana w ramach Bit-City. I po trzecie wydatki w ramach Bit-City są dla Bydgoszczy mocno zawyżone, a dla Torunia zaniżone. ...Wartość projektu „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w Bydgoszczy” to 437 milionów, 308 tysięcy złotych. Z kolei koszt projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT - City” to 272.718 tys. złotych.  rozwiń
  • Mikołaj Głuszkowski, 2014-10-31 00:36:56

    Jak będzie działać? Słabo. Pociągi dojadą do centrum Bydgoszczy tylko z jednej strony, mimo że linia kolejowa nr 18 biegnie dalej do Nakła, z którego dojeżdża mnóstwo ludzi. Ten projekt obsłuży obszar skąd dojeżdża do Bydgoszczy zaledwie kilkanaście procent ludzi dojeżdżających do Bydgoszczy. Nigdzi...e nie ma takiego systemu aglomeracyjnego, który pomijałby ~85% terenów aglomeracji. Jesteśmy wyjątkowi :)  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.