PARTNER PORTALU
  • BGK

Jakub Farinade: Dzięki kanałowi przez Mierzeję wzrośnie turystyka

  • PAP/AT    2 listopada 2017 - 06:46
Jakub Farinade: Dzięki kanałowi przez Mierzeję wzrośnie turystyka
Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieś zatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić - mówi Jakub Farinade (Mierzeja Wiślana, fot.olsztyn.uw.gov.pl)

Kanał przez Mierzeję w Nowym Świecie przyczyni się do wzrostu turystyki. Służyć będzie także gminie Sztutowo - uważa wójt gminy Sztutowo Jakub Farinade.




• Na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślaną wybrana została miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.

• Budowa nowej drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanym przyczyni się do wzrostu turystyki nie tylko letniej, ale całorocznej - uważa wójt Jakub Farinade.

• Kanał przez Mierzeję, który ma być zlokalizowany w Nowym Świecie służyć będzie także gminie Sztutowo - dodaje.

19 października minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk ogłosił w Elblągu, że Urząd Morski w Gdyni i tym samym resort gospodarki morskiej na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślaną wybrał miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.

Jak ocenił wójt gminy Sztutowo Jakub Farinade, przekop przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego na Mierzei i wokół Zalewu Wiślanego nie tylko latem, ale i przez cały rok. Dzięki temu wzrośnie liczba miejsc pracy przy obsłudze turystów. Budowa kanału przysłuży się całej gminie i jej mieszkańcom - dodał.

Jednak - jak wspomniał - by potencjał związany z budową nowej drogi wodnej został w pełni wykorzystany musi powstać infrastruktura techniczna wokół kanału sprzyjająca działalności handlowej, usługowej i sportowej.

"Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieś zatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić. Nie można inwestycji zawężać tylko do infrastruktury hydrotechnicznej. Kanał musi się choćby w pierwszych latach wybronić także pod względem społecznym, bo inwestycje wokół kanału muszą przyciągnąć przyjezdnych"- ocenił Farinade.

Podkreślił, że aby turyści zmierzający na Mierzeję i nad kanał nie utknęli w korkach jak to się obecnie dzieje, muszą mieć możliwość skorzystania z nowych dróg.

"Mierzeja nie posiada ani jednego ciągu komunikacyjnego, który by zapewniał swobodną jazdę w czasie dużego natężenia ruchu. Przepustowość dróg wojewódzkich 501 Mikoszewo-Krynica Morska i 502 Nowy Dwór-Stegna nie przystaje do potrzeb w sezonie. Dojazd do Mierzei, gdy jest znakomita pogoda, albo wyjazd z niej, gdy aura się załamie, trwa 3-4 godziny" - mówił wójt.

Podróż w normalnych warunkach na tej trasie zajmuje 40 minut. Według niego, trudno sobie wyobrazić, co się będzie działo, gdy kanał wygeneruje ruch turystyczny większy o 30 do 60 procent. Aby kierowcy nie utknęli w gigantycznych korkach musi zostać wybudowana nowa droga odchodzącą od S7 - wyjaśnił.

Ponadto jadąc w kierunku Mierzei od Nowego Dworu Gdańskiego kierowcy muszą przejechać przez dwa historyczne mosty w Rybinie o ograniczonym tonażu. Nawet lokalni rolnicy przedsiębiorcy i leśnicy mają problem, by prowadzić działalność gospodarczą i przejechać między północną a południową częścią Mierzei - wyjaśnił.

Dodał, że pomysłem na uatrakcyjnienie Mierzei, ale i odciążenie ruchu samochodowego jest rewitalizacja kolejki wąskotorowej między Sztutowem a Krynicą Morską. Obecnie kolejka w czasie sezonu wozi turystów z Nowego Dworu Gdańskiego i na trasie między Mikoszewem a Sztutowem. Podkreślił, że gmina ma pomysły na przyciągnięcie turystów. Chciałaby np. utworzyć Muzeum Zalewu Wiślanego czy Muzeum filozofa Artura Schopenhauera, który spędzał tu lata młodości.

Budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł. Projekt w całości finansowany będzie ze środków budżetu państwa. Kanał ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości - 100 m, szerokości - 20 m.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (5)

  • Jur, 2017-11-21 17:00:04

    Do dajan55: Oj Waść zapóźnion... nie doPOwiem w szczegółach! Odpuść w rozpamiętywaniu... Zdrówka życzę!
  • dajan55, 2017-11-06 14:44:41

    Do kopacz: halo , halo - kopaczu skończ z tym PRL - em . Nie zauważyłeś że to już 30 lat temu skończyły się świetlane czasy ?. Chociaż dziś pewna partia próbuje z"powodzeniem" te czasy reaktywować !. Ale zejdż na glebę.
  • kopacz, 2017-11-05 15:43:49

    Do misio: Jak ruszy budowa, to będą też inwestycje towarzyszące. O koszta też nie ma co się martwić. Stagnacja i brak rozwoju jaką fundował nam przez wiele lat Tusk i jego poplecznicy, zmierzała do tego aby na terenie Naszej Ojczyzny, przygotować grunt do kolejnego rozbioru Polski a właściwie koloni...zacji, bez zamykania granic. Taką enklawę dla Niemców i wszelkiej maści wichrzycieli z zachodu p-ko Polsce, Tusk stworzył w Gdańsku i innych miejscach w Polsce np.Wrocławiu. Tylko Szczecina, nie udało Mu się jeszcze całkowicie przerobić "na swoje" ale za to, zdążył zlikwidować: największą stocznię Szczecińską, Hutę Szczecin, Papiernię Skolwin, Fabrykę Tworzyw Sztucznych "Wiskord" itp. W tym czasie zdążył jeszcze sprzedać Niemcom bocznicę kolejową wchodzącą na teren Portu Szczecińskiego, poniemiecką Elektrociepłownię "Pomorzany", poniemiecką Elektrownię Szczecin i wiele innych firm "sprywatyzować" aby wykupił je za "psi grosz" zachodni kapitał z Berlina, Brukseli, Paryża, Luksemburga itp. Budowa przekopu Mierzei Wiślanej w gminie Sztutowo, to oczywisty początek odwrotu od zdradzieckiej polityki Tuska i Jego popleczników z Zachodu a także sługusów o polskich lub polsko podobnych nazwiskach. Wójt gminy Sztutowo, do czasu zmiany rządu, miał "związane ręce" przez "politykę" Tuska i nie był w stanie zbudować nawet przysłowiowego prysznica z WC.  rozwiń