PARTNER PORTALU
  • BGK

Jan Pamuła: Samorządy nie powinny budować kolejnych lotnisk

  • Bartosz Dyląg    23 czerwca 2017 - 07:05
Jan Pamuła: Samorządy nie powinny budować kolejnych lotnisk
Wszystkie analizy wskazują na to, że niektóre lotniska w kraju są nieprodukcyjne - wskazuje Jan Pamuła. Fot. PTWP

- Każdy region chciałby mieć lotnisko, bo w biznesie jest to wyznacznikiem możliwości inwestowania w danym miejscu – mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, były prezes lotniska w Balicach Jan Pamuła. Ale to nie jest potrzebne.




• Powstały porty lotnicze, które nie mają klientów ani linii lotniczych – zauważa Jan Pamuła.

• Każdy region chciałby mieć lotnisko, bo rozwój regionów z rozwojem lotniska jest bardzo skorelowany.

• Jeżeli stać nas na Centralny Port Lotniczy, powinien on powstać, bo Polscy będą coraz więcej latać.

• Na jego budowie stracą lotniska w Katowicach, Poznaniu i najmniejsze porty regionalne - dodaje Jan Pamuła.

---------------------

Rząd ogłosił powstanie Centralnego Portu Lotniczego, swojego lotniska chcą mieszkańcy Podlasia. Byłby to to 16. duży port lotniczy w Polsce. Potrzebujemy kolejnych lotnisk regionalnych?

– Myślę, że nie. Wszystkie analizy wskazują na to, że niektóre lotniska w kraju są nieprodukcyjne. Powstały porty lotnicze, które nie mają klientów ani linii lotniczych. Radom jest tylko jednym z przykładów.

Wydaje się, że te dobrze funkcjonujące porty lotnicze, które wstrzeliły się, mają połączenia nie tylko do Warszawy czy czarterowe, ale i do całej Europy, do hubów. Myślę o Krakowie. Te porty muszą się rozwijać, bo ludzie będą latać, biznes potrzebuje szybkich połączeń, nie samochodem, ale samolotem.

Kraków ma zaplecze outsourcingowe, to pierwsze miasto w Europie i dziewiąte na świecie, które ma najwięcej firm outsourcingowych. Kiedy byłem prezesem lotniska w Krakowie, przedstawiciele tych firm pytali, gdzie będą nowe połączenia, bo to stymulowało ich rozwój.

Czyli element biznesowy jest tu kluczowy.

– Każdy region chciałby mieć lotnisko, bo w biznesie jest to wyznacznikiem możliwości inwestowania w danym miejscu. Liczy się jednak dostęp do lotniska, bo jeżeli z Krakowa do Katowic możemy dojechać w 40 minut, z Rzeszowa do Krakowa w 2 godziny, to konkurencję zawsze będzie wygrywał port z większą liczbą połączeń.

W lotnisku siatka powinna być tak zbudowana, że do wielkich hubów europejskich loty są co 2-3 godziny, a pasażer może skorzystać z usług różnych, konkurencyjnych przewoźników.

Wiele razy wskazywałem, jak bardzo skorelowany jest rozwój regionów z rozwojem lotniska. Rozwój lotniska powoduje przyjście różnego rodzaju biznesów, firm, których zarządy na weekendy mogą lecieć do domów i być tam w ciągu maksymalnie trzech godzin.

Gdzie w tym wszystkim jest miejsce na Centralny Port Lotniczy?

– To jest decyzja władz. Jeżeli stać nas na taką inwestycję i będzie to świetne zrobione, to pewnie ten port jest potrzebny, bo powinniśmy się rozwijać, a nie cofać. Polacy będą latać samolotami coraz więcej, do tego zmusza nas sytuacja na rynku pracy, konkurencyjność, pośpiech w inwestycjach.

Kto na tym straci?

– Część portów w związku z jego budową straci. Na pewno Katowice, bo są zbyt blisko. Katowice będą mogły być lotnikiem tylko czarterowym, jak robi to dziś Modlin, ale to tylko pewien segment. Według mojej oceny straci też Poznań. Mogę się mylić, ale w ostatnich latach nie myliłem się.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • adam Fularz, 2017-06-24 08:36:31

    To bzdura. Pan Pamula nie jest ekonomista. Na wyspie Uznam jest bardzo mały port lotniczy. Ekonomiści obliczyli spadek wpływów z turystyki po jego zamknięciu i byłyby to miliony euro strat.
  • Alik, 2017-06-23 09:16:51

    Tak, lotnisko w Katowicach zamknąć bo wtedy Pamuły ulubione lotnisko stanie się rentowne. Na szczęście dziś Balice nie muszą być rentowne bo komu to potrzebne. Po co nowy pas startowy skoro na starym też się da.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.