Jerzy Materna: chcemy w tym roku znaleźć 50 mln zł na udrożnienie Kanału Gliwickiego

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zrobi wszystko, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na przywrócenie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie – zapowiedział w Sejmie wiceszef tego resortu Jerzy Materna.
Jerzy Materna: chcemy w tym roku znaleźć 50 mln zł na udrożnienie Kanału Gliwickiego
Kanał Gliwicki (fot. youtube.com)

• Poza modernizacjami - zaznaczył w Sejmie wiceminister - należy usunąć na Kanale Gliwickim wypłycenia.

• W obecnym roku na to działanie administracja wodna zaplanowała wydatki rzędu 140 tys. zł.

Wyjaśnił, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez zarządcę tej drogi wodnej - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach - środki w tej wysokości umożliwią likwidację osadów dennych, zakwalifikowanych jako niebezpieczne, najbardziej zamulonego odcinka Dzierżno - Port Gliwice oraz modernizację umocnień brzegowych.

"Ministerstwo robi wszystko, by te środki, w wysokości 50 mln zł, znalazły się w bieżącym roku" - podkreślił Materna.

Wiceszef resortu odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS Jarosława Gonciarza i Wojciecha Szaramy w sprawie potencjału i możliwości wykorzystania Kanału Gliwickiego, będącego częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Materna przypomniał, że w planach ministerstwa określonych w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030" znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacja tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.

Materna przypomniał, że w założeniach, w perspektywie krótkoterminowej planuje się na Kanale Gliwickim zakończenie prac remontowo-modernizacyjnych śluz - do przywrócenia ich sprawności i funkcjonalności w ramach istniejącej klasy drogi wodnej oraz rozpoczęcie prac projektowo-modernizacyjnych stanowisk kanału do klasy V (o ile będzie to uzasadnione, ponieważ równolegle do istniejącego kanały będzie biegł przyszły Kanał Śląski).

W perspektywie długoterminowej na Kanale Gliwickim należy realizować etapową przebudowę stanowisk kanału do klasy V, wraz z budową nowych śluz obok obecnie istniejących (o ile będzie to uzasadnione).

Wiceminister przypomniał, że obecnie środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko finansowana jest modernizacja czterech z sześciu śluz Kanału Gliwickiego (śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już przy wsparciu POIiŚ na lata 2007-2013 zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r.).

Z przewidzianego do końca 2018 r. projektu POIiŚ "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej. Etap I. Faza II" o wartości 50,5 mln zł, finansowane są docelowe prace na śluzach w Łabędach i Dzierżnie.

Według informacji przekazywanych wcześniej przez RZGW umowy z wybranym w 2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach zostały wypowiedziane - dla Łabęd z końcem marca 2016 r., a dla Dzierżna - 23 czerwca br. (w przypadku Łabęd w przetargu na dokończenie prac w piątek wybrano najkorzystniejszą ofertę; sytuacja drugiego obiektu jest analizowana).

Ze środków przewidzianego do końca 2020 r. projektu POIiŚ "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II" o wartości 110,1 mln zł, finansowane mają być remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice. Według informacji RZGW trwa jeszcze procedura wyboru wykonawcy docelowych prac modernizacyjnych w obu tych śluzach.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.