Jerzy Szmit: Do końca roku katalog przejść dla zwierząt w inwestycjach drogowych

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas spotkania z dziennikarzami w Skarżysku-Kamiennej (Świętokrzyskie) przypomniał, że resort infrastruktury prowadzi prace mające na celu ograniczenie kosztów inwestycji drogowych.


Jerzy Szmit: Do końca roku katalog przejść dla zwierząt w inwestycjach drogowych
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit ( fot.pis.olsztyn.pl)

• Jednym z takich działań jest stworzenie katalogu przejść dla zwierząt, który będzie stosowany w budownictwie drogowym. 

• Pracują nad nim m.in. władze samorządowe. 

• Resort szuka też innych rozwiązań. Oszczędności może też przynieść, jak zauważa, budowanie dróg "według potrzeb"

• Przygotowywane są też nowe rozwiązania odnośnie ekranów akustycznych przy trasach.

 Powołana rada ekspertów, złożona z przedsiębiorców - przedstawicieli wykonawców inwestycji, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz władz samorządowych, pracuje m.in. nad ograniczeniem kosztów budowy przejść dla zwierząt przy trasach.

"Myślę, że do końca roku przedstawimy do zatwierdzenia ministrowi Andrzejowi Adamczykowi (szefowi MIiB - red) katalog przejść dla zwierząt, normy które to będą regulowały jak również te regulacje, które będą w przyszłości ograniczały konflikty, z którymi dziś mamy do czynienia. Chcemy do tej sprawy podjeść absolutnie kompleksowo, jesteśmy tego bliscy" - podkreślił wiceminister.

Dodał, że w marcu będzie opublikowany raport opisujący niemal wszystkie przejścia dla zwierząt, już wybudowane przy trasach w całym kraju. "Będzie też raport, który opisze bardzo szczegółowo sto wybranych, reprezentatywnych przejść dla zwierząt. I z tego będą wyciągane bardzo konsekwentne, techniczne wnioski, w jaki sposób chronić zwierzęta, przyrodę, ale jednocześnie w sposób racjonalny - byśmy wydawali na ochronę przyrody tyle, ile rzeczywiście potrzeba wydawać, aby zwierzęta skutecznie chronić" - dodał Szmit.

Jako przykład nieracjonalnych inwestycji wiceminister podał budowane obecnie przy jednej z tras przejście dla zwierząt o szerokości 135 metrów. "Tak gigantyczne budowle nie mają uzasadnienia" - ocenił Szmit.

Wskazał też, że przy realizacji jednej z inwestycji na Dolnym Śląsku, aby wybudować przejście dla zwierząt, trzeba było wcześniej wyrąbać 17 hektarów lasu. "To są takie paradoksy, z którymi mamy dzisiaj do czynienia. I nie w sposób doraźny, punktowy, ale systemowy chcemy z tym skończyć" - podkreślił wiceminister.

Czytaj też: Jerzy Szmit: Można ogłaszać II etap przetargu na budowę S7 pod Skarżyskiem-Kamienną

Jak znaczył Szmit, oszczędności może też przynieść budowanie dróg "według potrzeb". "Tam gdzie rzeczywiście potrzeba autostrady - niech będzie autostrada, tam gdzie drogi dwujezdniowej w najwyższych parametrach drogi standardowej - niech będzie taka droga. Ale tam gdzie okazuje się, że nie ma takich potrzeb, a są takie inwestycje, które jeszcze nie są zrealizowane, to temu się po prostu przyglądamy" - dodał.

"Z jednej strony podejmujemy bardzo trudne decyzje, np. że trzeba ponownie przeprojektować jakiś odcinek drogi (...) Jednak nie możemy sobie dziś pozwolić, żeby koszty przy budownictwie drogowym były nieuzasadnione. I to jest naszą główną intencją" - ocenił.

Przygotowywane są też nowe rozwiązania odnośnie ekranów akustycznych przy trasach. "To jest sytuacja znacznie trudniejsza niż ochrona zwierząt. Z jednej strony są bardzo liczne głosy, by budować mniej ekranów, bo szpecą, są kosztowne, będą wymagały kosztownej konserwacji (…) Ale są też bardzo liczne żądania mieszkańców, by jednak je budować. W związku z tym chcemy zaproponować inne techniki, inne formy ochrony przed hałasem, stosowane na świecie, nie tak szpecące środowisko, krajobraz i naszą naturalną przestrzeń" - dodał Szmit.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.