Jerzy Szmit: Można ogłaszać II etap przetargu na budowę S7 pod Skarżyskiem-Kamienną

Od 15 marca będzie można ogłaszać drugi etap przetargu na budowę brakującego odcinka trasy S7 w woj. świętokrzyskim – poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Jerzy Szmit: Można ogłaszać II etap przetargu na budowę S7 pod Skarżyskiem-Kamienną
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit (fot. mib.gov.pl)

• Planowana od kilku lat budowa, liczącego 7,6 kilometra, odcinka trasy ekspresowej S7 pod Skarżyskiem-Kamienną, nie mogła się rozpocząć m.in. z powodu sporu inwestora z ekologami.

• Nie ma już formalnych przeszkód, by rozpocząć realizację tej inwestycji - ogłosił wiceminister infrastruktury. 

•  Według  założeń projektu inwestycji, powstanie dwujezdniowa droga, z dwoma pasami ruchu na każdej z jedni i z pasem awaryjnym.

•  Budowa powinna zakończyć się w 2020 r. Przedsięwzięcie o wartości ok. 300 mln zł ma być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.

 

Planowana od kilku lat budowa, liczącego 7,6 kilometra, odcinka trasy ekspresowej S7 pod Skarżyskiem-Kamienną, nie mogła się rozpocząć m.in. z powodu sporu inwestora - kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i ekologów, związanego głównie z oceną oddziaływania inwestycji na środowisko.

W 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił dwie skargi kasacyjne ekologów ze Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot na wcześniejsze orzeczenia sądów niższej instancji, dotyczące planowanej budowy trasy. Organizacja skierowała jednak skargę w tej sprawie także do Komisji Europejskiej.

"Zdecydowaliśmy się na rozpisanie drugiego etapu przetargu, bo to, co nas zobowiązuje, czyli procedura administracyjna w Polsce, została dopełniona. Nie ma już formalnych przeszkód, by rozpocząć realizację tej inwestycji. Jest jeszcze procedura składania dalej skarg, ale pozostawiamy to nie naszym kompetencjom" - wyjaśniał Szmit.

"Od 15 marca GDDKiA oddział w Kielcach będzie mogła ogłaszać drugi etap przetargu na budowę ostatniego odcinka S7. To jest dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców Skarżyska-Kamiennej i województwa świętokrzyskiego, ale tak naprawdę dla mieszkańców całej Polski. Bo przecież droga S7 to jest jedna z dwóch głównych arterii kraju, łącząca północ z południem, nasze porty - Gdańsk, Gdynię, przez Warszawę, Radom, Kielce, do Krakowa i dalej do granicy państwa ze Słowacją. Mówimy o jednej z najważniejszych komunikacyjnych tras drogowych w Polce" - podkreślił wiceminister.

Do pierwszego etapu przetargu w 2013 r. zgłosiło się 21 firm. Jak powiedział dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk, do udziału w drugim etapie jest gotowych 20 z nich - otrzymają zaproszenie do złożenia oferty finansowej na realizację inwestycji. Dodał, że ogłoszenie tego etapu nastąpi prawdopodobnie w środę.

Strzelczyk przypomniał, że wg założeń projektu inwestycji, powstanie dwujezdniowa droga, z dwoma pasami ruchu na każdej z jedni i z pasem awaryjnym. Przedsięwzięcie zakłada budowę dwóch węzłów drogowych: Skarżysko-Północ i kolejnego - na przedłużeniu Alei Piłsudskiego w Skarżysku. Szef kieleckiej GDDKiA dodał, że obecny projekt zostanie zmodyfikowany - trasa w obrębie pierwszego z węzłów będzie przesunięta na południe, co spowoduje, że teren inwestycji zajmie mniej obszaru cennego przyrodniczo.

Inwestor zakłada, że we wrześniu będzie można podpisać umowę z wykonawcą. Prace budowalne mają potrwać maksymalnie 26 miesięcy (plus okresy zimowe). Budowa powinna zakończyć się w 2020 r. Przedsięwzięcie o wartości ok. 300 mln zł ma być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.